Tidenes største trikkekjøp i Norge: Koster Oslo kommune 4,1 milliarder kroner

Spanske CAF skal levere de 87 nye trikkene som skal kjøpes inn til Oslo. Trikkene skal fases inn mellom 2020 og 2024, og de beholder blåfargen.

CAF (Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles SA) er en spansk produsent som har levert trikker til blant annet Storbritannia, Frankrike, Tyskland, Nederland og USA. Selskapet vant nylig store kontrakter i både i Nederland og Australia.

Ifølge Marianne Vik, leder for trikkeanskaffelser i Sporveien AS, vil de nye trikkene av typen Urtbos 100 ha seks dører, klimaanlegg, lavgulv og være standardtrikker med teknologi som er tilpasset forholdene i Oslo. Topphastigheten vil være 70 kilometer i timen.

7 milliarder kroner er den samlede rammen for det nye trikkeprogrammet som kommunen vedtok i 2015. Kostnadsrammen for de 87 nye trikkene er på 4,1 milliarder kroner.

Trikkeprogrammet omfatter også oppjustering av infrastrukturen og oppgradering av trikkestallene og verkstedene, linjenett og trikkesporene.

Leverandøren CAF får også opsjon på levering av ytterligere 60 trikker til hovedstaden. De to første trikkene kommer til testing vinteren 2020, mens de øvrige trikkene kommer til å bli satt i drift mellom 2021 og 2024.

Totalt var det seks leverandører som konkurrerte om å få milliardkontrakten: Alstom, CAF, Oslo Consortium, Skoda, Stadler og Siemens.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå