Solvik-Olsen frykter ikke for flysikkerheten

Pilotene mener Norwegians langdistanseruter utfordrer flysikkerheten. Samferdselsministeren mener det ikke er noen grunn til å bekymre seg.

<p><b>SENDER BREV:</b> Samferdselsminister Ketil Solvik Olsen (Frp) sender brev til sin kollega i USA med støtte til Norwegian.<br/></p>

SENDER BREV: Samferdselsminister Ketil Solvik Olsen (Frp) sender brev til sin kollega i USA med støtte til Norwegian.

Både amerikanske og europeiske piloter er bekymret for så vel sikkerheten som arbeidsvilkårene i Norwegians planlagte langdistansevirksomhet. Men det er det ingen grunn til, ifølge den norske regjeringen.

I et brev til USAs samferdselsminister Anthony Foxx forsikrer hans norske kollega, Ketil Solvik-Olsen (Frp), at amerikanerne ikke har noe å bekymre seg for når Norwegian vil inn på langdistansemarkedet.

Fagforeninger i USA har bedt transportdepartementet om å avvise selskapets lisenssøknad fordi det undergraver ansattes lønns- og arbeidsvilkår.


«Jeg mener vi ikke bør forhindre etableringen av nye forretningsmodeller bare fordi vi ikke vet med sikkerhet hvordan de vil utvikle seg. Isteden er det vårt ansvar å etterleve og håndheve nasjonal og internasjonal lovgiving som gjør det mulig å stanse uakseptable utviklinger», skriver samferdselsministeren.

Møtte fagforeninger

Fagforeningslederne som gjestet Norge tirsdag, er bekymret for at Norwegians måte å organisere sitt datterselskap på vil gjøre det vanskelig for luftfartsmyndigheter å føre tilsyn. Planen er å fly til USA og Thailand med hovedbase fra Irland og med piloter og kabinpersonale fra USA og Thailand.

– Vi har ikke noe grunnlag for å si at det er noen svikt i dag, og i hvert fall ikke når det gjelder det som norske luftfartsmyndigheter har ansvaret for. Der kjenner vi oss helt sikre på at sikkerheten og tilsynet blir ivaretatt, sier statssekretær i John-Ragnar Aarset (H) etter å ha møtt fagforeningene.

Statsråden viser både til det europeiske flysikkerhetsreglementet, som Norge er bundet av gjennom EØS-avtalen, og til norsk arbeidslivslovgivning når han antar at Norwegian verken vil operere med ulovlig lave sikkerhetsstandrader eller uakseptable vilkår for sine ansatte.

Legger fram utredning

Aarset sier utfordringene for den globaliserte luftfartsindustrien, både når det gjelder tilsyn og arbeidstakerrettigheter, må løses internasjonalt, noe Solvik-Olsen også har understreket i et brev til EUs transportkommissær.

Departementet vil dessuten legge fram en utredning om disse spørsmålene om rundt en måned, ifølge Aarset.

Han sier regjeringen er opptatt av at det er en rettferdig konkurranse og at selskaper ikke skal konkurrere hverandre ut med urimelig lave lønninger eller dårlige vilkår.

– Strekker strikken

Jack Netskar, fra Norsk Flygerforbund, frykter at det må en ulykke til før myndighetene tar grep.

– Vi håper selvsagt at det ikke er tilfelle, men historien viser at det er det som skjer, sier han.

Han mener man ikke kan ta utgangspunkt i statistikk som viser at sikkerheten ikke er noe problem og sammenligner situasjonen med å strekke en strikk. Den holder lenge, men så ryker den brått.

– Og man vet ikke hvor den til slutt vil ryke, sier han.

Lederen for den amerikanske pilotforeningen, Lee Moak, sier de lykkes i å få en «intellektuell samtale» om spørsmålene.

– Omgår loven

– Norwegian Airlines Internationals forslag om å forlate Norge og bli et irsk selskap, for å omgå norske arbeidsrett, bør bekymre norske myndigheter, og det tror jeg det gjør, sier han til NTB.

Norwegian selv understreker at sikkerheten alltid har vært og vil være selskapets fremste prioritet.

– Vi er ikke ukjent med at de som er ute etter å motarbeide Norwegian, drar sikkerhetskortet innimellom, enten det er konkurrenter eller andre. Slik har det vært helt siden Norwegian startet. Det er faktisk ganske grovt å i det hele tatt antyde at vi kan være villig til å gå på akkord med sikkerheten, sier kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik i en epost til NTB.


Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå