Håner ny Statoil-logo

«Pinglete», «generisk», «upersonlig», «fremmed» og «slapt» er noen av ordene norske designere bruker for å beskrive den nye Statoil-logoen.

En liten og anonym figur befinner seg for tiden i patentstyret. Statoil har laget sin nye logo: en litt uortodoks stjerne, som de har søkt patentstyret om å få som varemerke.

– Dette er en utrolig generisk logo som kunne tilhørt en blomsterbutikk på Hardanger, eller en strømpebutikk nederst i Thereses gate. Den er rett og slett slapp, sier designer Egil Haraldsen til VG.

Han er ikke den eneste som mener den rosa Statoil-stjernen er upersonlig.

– Dette hadde vært godkjent som logoen til et spa, men er pinglete for en bedrift som Statoil, sier designer Marius Renberg.

"Ledestjerne"

– Uten å kjenne til strategien bak denne endringen, vil jeg anta at de med denne logen ønsker å fremstå som en innovativ og dynamisk bedrift. Men personlig synes jeg de mister egenart og relevans, sier Kristine Lillevik, seniordesigner i Dinamo.

E24-LESERNE OM LOGOEN:

"Det første som slo meg var at det lignet på Telenor Djuice sin logo."

"Ser jo mer ut som Jan Thomas sin logo en en oljegigant som Statoil."

"Selv strømpebutikkene øverst i Thereses gate har ikke så stygge logoer?!"

"Synes logoen ser helt ok ut."

Se flere meninger og kom med din egen her!



Figuren skal med årene trolig bli et av de mest kjente varemerkene i landet, på linje med dagens Statoil-dråpe.

– Fargen føles fremmed og logosymbolet litt for generisk.

Logoen kunne sånn sett passet til både Spa og Husflid, men slik er det alltid med merker og symboler – de må fylles med innhold for at de skal få betydning og mening.

"Statoils nye ledestjerne" er tittelen på presentasjonen oljegiganten planlegger å presentere ved offentliggjøringen.

"Dette er en stjerne, en ledestjerne for et selskap som ønsker å være stifinner innen olje, gass og andre energiformer," heter det i Statoil-presentasjonen.

– Personlig syns jeg Giske bør gripe inn å forby bruken av slike fonter, sier Haraldsen.

Det nye visuelle uttrykket er utarbeidet i samarbeid med Scandinavian Design Group (SDG). Navnet skal besluttes på selskapets generalforsamling 19. mai. Den juridiske datoen for endring av navnet fra StatoilHydro til Statoil er 1. november i år.

Les flere økonominyheter på E24.no

På forsiden nå