Øker Gieks garantiramme for skipsbyggelån med to mrd.

Den statlige etaten Giek skal kunne gi garantier for syv milliarder kroner til verftenes byggelån, foreslår regjeringen i revidert budsjett.


<p><b>ØKER RAMMEN:</b> Bildet viser verdens første hybriddrevne ekspedisjonsskip, MS Roald Amundsen, som ble sjøsatt på Kleven verft i Ulsteinvik i februar.</p>

ØKER RAMMEN: Bildet viser verdens første hybriddrevne ekspedisjonsskip, MS Roald Amundsen, som ble sjøsatt på Kleven verft i Ulsteinvik i februar.

Når revidert nasjonalbudsjett kunngjøres tirsdag morgen vil regjeringen øke Gieks garantikapasitet for byggelån med to milliarder kroner.

– For det maritime er dette veldig etterlengtet og en viktig nyhet for dem som kommer i revidert budsjett, sier næringsminister Torbjørn Røe Isaksen til E24.

Den statlige etaten Giek har som hovedvirksomhet å gi garantier for lån til kunder av norske eksportbedrifter.

Byggelånsgarantien, som regjeringen nå utvider, er en ordning som dekker finansieringen av nybygg ved norske verft. Den skal hjelpe verftet med å få den finansieringen det trenger under byggeperioden.

Giek garanterer for inntil 50 prosent av lånet, og det er ikke et krav om eksport, altså kan kjøperen av skipet være norsk eller utenlandsk.

Frem til nå har etaten kunnet garantere for 5 milliarder kroner under denne ordningen, men dette øker regjeringen til 7 milliarder.

Les også: Fire av Gieks 20 største kunder ga offshoresmell 

Snart nådd taket

Bakgrunnen er tilbakemeldinger fra Giek selv og den maritime næringen om at man har behov for en økt ramme.

Ved utgangen av 2017 hadde etaten garantert for 3 milliarder kroner i slike byggelån.

Basert på dette og søknader som er kommet inn er tallet beregnet å stige til 5,1 milliarder ved utgangen av juni i år, altså er taket snart nådd.

– Jeg har reist rundt og besøkt maritime bedrifter dette halvåret. Helt systematisk er tilbakemeldingen at skipsbyggeordningen er kjempebra, men vi ser at det begynner å gå tomt, og den må økes. Regjeringen svarer på dette, og øker rammen, sier Isaksen.

Les også: Staten har solgt seg ut av Røkke og Fredriksens supplyselskap

Han sier at regjeringen antar at økningen er stor nok i første omgang, men åpner for ytterligere utvidelse dersom det blir nødvendig.

Hensynet til arbeidsplasser er det som teller mest når Giek får muligheten til å garantere for flere byggelån, ifølge næringsministeren.

– Vi ønsker å beholde verft og arbeidsplasser i Norge. Det er en den viktigste grunnen, sier han.

 <p><b>REVIDERT BUDSJETT:</b> Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) vil la Giek få garantere for syv milliarder i byggelån, opp fra fem milliarder i dag.</p>

REVIDERT BUDSJETT: Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) vil la Giek få garantere for syv milliarder i byggelån, opp fra fem milliarder i dag.

I bruk hos flere verft

Byggelånsgarantien er, eller har vært, benyttet av en rekke verft. Vard, Kleven og Havyard benytter seg av ordningen nå, mens verft som Fosen og Simek har brukt den de siste årene.

Flere skipsbyggere har opplevd tøffe tider etter at oljeprisen falt, og etterspørselen etter offshoreskip sviktet.

Les mer: Kleven får 300 millioner sårt tiltrengte kroner: – Veldig viktig

I kjølvannet av krisen har næringen omstilt seg til bygging av andre skipstyper.

Blant annet har Kleven fått bestillinger av ferger, brønnbåter til oppdrett og cruiseskip. Verftskonsernet har også satset på skip med lavere utslipp, som dieselelektriske hybridferger og hurtigruteskip med batteripakke.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå