Derfor er Tyskland viktig for Norge

Tyskland er en av Norges viktigste handelspartnere, og Oljefondet har investert over 500 milliarder der. Søndag gjenvelges trolig forbundskansler Angela Merkel.



<p><b>TETTE BÅND:</b> Den 4. mai i år åpnet statsminister Erna Solberg og Tysklands forbundskansler, Angela Merkel, Hydros nye fabrikklinje for bildeler i Grevenbroich ved Düsseldorf i Tyskland.</p>

TETTE BÅND: Den 4. mai i år åpnet statsminister Erna Solberg og Tysklands forbundskansler, Angela Merkel, Hydros nye fabrikklinje for bildeler i Grevenbroich ved Düsseldorf i Tyskland.

Søndag gikk tyskerne til valgurnene, og ikke overraskende ble Angela Merkel gjenvalgt for fjerde gang.

Det skjer knappe to uker etter at Erna Solberg fikk ny tillit som statsminister i Norge.

I mai understreket de to det gode forholdet mellom landene, da de åpnet industrigiganten Norsk Hydros nye fabrikklinje for bildeler i tyske Grevenbroich.

Les mer: Solberg møtte Merkel: Begge kjemper for gjenvalg

En stabil tysk og europeisk økonomi er viktig for Norge, som eksporterer mye til Tyskland og importerer store mengder tyske varer.

Norge og Tyskland kjøper ubåter og missiler av hverandre, og både Norsk Hydro og Statoil investerer milliarder i Tyskland. I tillegg eier Oljefondet over 500 milliarder kroner i tyske aksjer, obligasjoner og eiendommer.

– De to landene er viktige partnere, sier Norbert Pestka, direktør i norsk-tysk handelskammer, til E24.

Han mener at samarbeidet mellom Norge og Tyskland vil fortsette også etter valget, med mange felles interesser og to statsledere som har et godt forhold.

Handelskammeret inviterer ofte tyske bedrifter til Norge, og ønsker flere norske selskaper velkommen til messer i Düsseldorf, München og Stuttgart for å finne nye forretningsmuligheter etter noen tøffe år for oljebransjen.

– For Norge er Tysklands planer innen digitalisering ganske attraktive. Det samme er industrisamarbeid. Norge har hatt lavere aktivitet i oljebransjen og forsøker derfor å styrke annen industri, sier Pestka.

Nest største importland

Etter Sverige er Tyskland det landet Norge importerer mest fra. Hele 12 prosent av norsk import (utenom skip og oljeplattformer) kommer fra Tyskland, ifølge Statistisk Sentralbyrå.

En viktig importvare fra Tyskland er biler. Nordmenn ser ut til å elske tyske biler.

Så langt i år er Volkswagen det mest solgte bilmerket i Norge med 15.300 biler, mens BMW er det tredje mest solgte merket med 8.800 biler. Mercedes er på fjerdeplass med 7.500 biler, ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken. Japanske Toyota er på andreplass.

 <p><b>STORSLÅTT KONTOR:</b> Det tyske mediekonsernet Axel Springers nye hovedkontor i Berlin åpner i 2019. Det norske Oljefondet har kjøpt bygningen for 4 milliarder kroner.</p>

STORSLÅTT KONTOR: Det tyske mediekonsernet Axel Springers nye hovedkontor i Berlin åpner i 2019. Det norske Oljefondet har kjøpt bygningen for 4 milliarder kroner.

Femte største eksportland

Rundt 8 prosent av Norges eksport (utenom olje og gass) går til Tyskland, som er Norges femte største eksportland, etter Nederland, Sverige, USA og Storbritannia, ifølge Statistisk Sentralbyrå.

Gass fra Norge er viktig for Tyskland, som får omtrent en tredjedel av gassen sin fra Norge. Denne måneden markerte norske og tyske aktører at gasseksporten har pågått i 40 år.

Les mer: Norsk gasseksport til Tyskland feirer 40 år

Snart skal også strøm fra Norge gå til det enorme tyske strømmarkedet.

1. august la nettoperatørene Statnett og TenneT de første lengdene av den undersjøiske strømkabelen Nordlink fra Tonstad i Norge til Wilster i Tyskland, et prosjekt til mellom 14 og 18,7 milliarder kroner.

Les mer: En av verdens lengste: Her legges den norske milliardkabelen

Massive kontrakter

Den siste tiden har både norsk og tysk industri kunnet feire flere gigantiske kontrakter og investeringer i hverandres land.

En sentral satsing er regjeringens strategiske samarbeid med Tyskland om innkjøp av nye ubåter. Norge skal kjøpe fire ubåter fra tyske ThyssenKrupp for inntil 41,4 milliarder kroner.

Som del av samarbeidet vil også Tyskland trolig kjøpe missiler for milliarder av kroner fra norske Kongsberg Gruppen.

Les mer: Missilsamarbeid med Tyskland gir norsk salg for 10 milliarder

Norsk Hydros tyske investeringer inkluderer 1,23 milliarder kroner bare på billinjen i Grevenbroich. I tillegg bruker selskapet store penger på oppgraderinger av et resirkuleringsanlegg for ølbokser og på å oppgradere valseverket Alunorf, begge i Neuss.

Tidligere har Statoil inngått partnerskap med energiselskapet Eon om å bygge ut det tyske havvindprosjektet Arkona til 11 milliarder kroner.

Saken fortsetter under annonsen.

 <p><b>TETT KONTAKT:</b> Nettoperatørene TenneT og Statnett skrev i 2015 under avtale om byggingen av strømkabelen Nordlink mellom Tyskland og Norge.</p>

TETT KONTAKT: Nettoperatørene TenneT og Statnett skrev i 2015 under avtale om byggingen av strømkabelen Nordlink mellom Tyskland og Norge.

Oljefondet er tysk storeier

Det norske Oljefondet kjøpte i juli 100 prosent av det spektakulære nye hovedkontoret til mediekonsernet Axel Springer SE i Berlin for hele 4 milliarder kroner. Bygget skal stå klart i 2019.

Det kommer på toppen av de rundt seks milliarder kronene som fondet eide i tyske kontor- og logistikkeiendommer ved utgangen av fjoråret.

Les mer: Oljefondet gjør milliardkjøp i Berlin

Oljefondets samlede investeringer i Tyskland var på over 500 milliarder kroner, eller drøyt 7 prosent av fondet, ved utgangen av fjoråret.

Det eneste europeiske landet hvor fondet har større investeringer enn i Tyskland er i Storbritannia.

Ved utgangen av 2016 eide Oljefondet aksjer for mer enn 267 milliarder kroner i 198 tyske aksjeselskaper, som blant andre Puma, Adidas, BMW, Axel Springer, BASF, Zalando, Allianz, Deutsche Bank og Lufthansa.

Oljefondet eier 247 milliarder kroner i tyske statsobligasjoner og selskapsgjeld. Av denne summen er 137 milliarder kroner gjeld utstedt av den tyske stat.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå