- Vi må ha streng kontroll med taxinæringen

Samferdselsdepartementet jobber for fullt med å utarbeide nytt regelverk for taxinæringen.

<p><b>NYE REGLER:</b> Bård Hoksrud (Frp) ved Samferdselsdepartementet sier at de ser at saken engasjerer.<br/></p>

NYE REGLER: Bård Hoksrud (Frp) ved Samferdselsdepartementet sier at de ser at saken engasjerer.

  • Om du har tips eller innspill til denne saken, ta kontakt her.

En ny type drosjetjeneste har stadig blitt mer vanlig i Norge. Både drosjenæringen og selskapene bak denne utviklingen, Haxi, roper på politikernes hjelp.

Og den kommer, skal man tro Bård Hoksrud (Frp), statssekretær ved Samferdselsdepartementet.

Appen Haxi er størst i østlandsområdet og på Vestlandet, og er ifølge selskapet selv basert på et kompiskjøringsprinsipp. Haxi har vokst frem til å bli en av de største konkurrentene til den tradisjonelle taxinæringen. Både Haxi og drosjeselskapene ber nå myndighetene endre reglene for drosjetjenester for å sikre lønnsomheten i bransjen.

Samkjøring

Han forteller at arbeidet med et nytt regelverk for taxinæringen holder på for fullt, og at det kommer til å ta noen måneder før regelverket er ferdig.

- Det er klart at samkjøring skal være lov når det ikke er betaling med i bildet. Vi ser at det blant annet er Facebook-grupper som opererer i grenseland. De som skal kjøre privatpersoner mot betaling, trenger kjøreseddel og løyve, sier Hoksrud til E24.

I 2013 kom Forbrukerrådet med en rapport der de konkluderte med at den norske drosjenæringen er uoversiktlig, for dyr og at det sjeldent får konsekvenser om kunder opplever usikkerhet eller ubehagelige situasjoner.


Håndtere utviklingen

- Det er utenlandske selskaper som allerede opererer i dette grenselandet her, vi jobber med å finne et regelverk for hvordan vi skal håndtere det. Det er viktig at man skal kunne ha tillit til de som kjører. Noen av de som bruker taxitjenester i dag er eldre, syke og funksjonshemmede. Det er noe av grunnen til at vi må ha streng kontroll med taxinæringen, sier statssekretæren.

Norges Taxiforbund har også uttrykt bekymring for hva som vil skje med tjenestene de utfører for skoleelever, funksjonshemmede og eldre.

Hoksrud anslår at det vil ta noen måneder å få i havn et nytt regelverk.

- Vi har nå jobbet med det politisk, og har vært innom stortingsgruppene. Vi ser at det er stort engasjement for saken. Noen vil liberalisere, mens bransjen nok er på den andre siden. Vi vil sikre at vi får kvalitet og god konkurranse, sier Hoksrud.


Engasjerer politisk

Saken har engasjert når det har blitt tatt opp politisk, han håper dette vil presse frem gode forslag.

- Jeg opplever at bransjen skjønner at kvalitet er viktig, hvis ikke de tilfredsstiller kundenes behov, så kommer andre og tar over. De må ha trykk på kundeperspektivet, sier han.

Samtidig som nye og konkurrerende tjenester etableres i Norge, har drosjenæringens transportaktivitet gått ned i første kvartal i 2014 sammenliknet med samme kvartal i fjor, ifølge SSBs tall.

Næringens omsetning var på 2,1 milliarder kroner, som er en nedgang på 0,6 prosent fra 1. kvartal 2013.

- Det som skjer nå er en endring i forbrukernes forventninger til pris, teknologi og tilgjengelighet. Vi opplever stor vekst fordi vi eksperimenterer med disse elementene, i motsetning til tradisjonell taxi, sier Haxi-sjef Aleksander Soender til E24.



Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå