Handelskrigens vinnere anklaget for skittent spill

Stålprodusenter tjener fett på handelskrigen som har økt stålprisen med 40 prosent i år. Andre selskaper mener de lyver og sprer misvisende informasjon, til egen vinning.



<p><b>TJENER FETT:</b> Aldri har Nucor levert bedre tall for andre kvartal enn i år. Men selskapet sprer usannheter, hevder konkurrenter.</p>

TJENER FETT: Aldri har Nucor levert bedre tall for andre kvartal enn i år. Men selskapet sprer usannheter, hevder konkurrenter.

– Alt i alt, så er vi svært fornøyd med toller, sa John Ferriola tidligere i juli. Han er sjef hos Nucor, den største stålprodusenten i USA.

Det er ord som få bedriftsledere har ytret etter at USA innførte 25 prosents importtoll på stål og 10 prosent toll på aluminium i mai. 

Stålprisen har ifølge Bloomberg økt med over 40 prosent så langt i år, hvilket blant annet har medført meldinger fra motorsykkelprodusenten Harley Davidson om at de ser seg nødt til å flytte produksjon ut av landet, mens bilprodusenten GM har kuttet i sine økonomiske utsikter.

For amerikanske stålprodusenter er saken en ganske annen. Nucors resultat for april-juni var selskapets nest beste kvartal noensinne. Overskuddet ble mer enn doblet, også hjulpet av den raskeste økonomiske veksten i landet siden 2014. 

Etter Wall Street stengte onsdag la U.S Steel frem resultat. De slo forventningene med 6 prosent på nettoresultatet og kunne rapportere om en fortjeneste på 214 millioner dollar, tilsvarende 1,75 milliarder norske kroner.

Helt på nivå med Nucor er de imidlertid ikke, fordi de har vært låst til kontrakter med satt pris, skriver CNN

20.000 søknader om fritak

– Stålselskaper har tjent godt, men tollene skader mindre og uavhengige selskaper, sa FJM Ferro-sjef Joe Casucci til mediehuset. Det New York-baserte konstruksjonsselskapet opplever at materialprisen har økt med 50 prosent som følge av handelskrigen. 

Det heftige kostnadshoppet en rekke amerikanske selskaper nå står overfor har ført til at over 20.000 søknader om tollfritak har havnet i det amerikanske handelsdepartementets innboks.

De amerikanske stålgigantene spiller ifølge flere selskaper en vesentlig, men uærlig rolle i denne prosessen.

Den amerikanske divisjonen av det russiske stålselskapet Novolipetsk, eller NLMK, har søkt om tollfritak, men ifølge nyhetsbyrået AP sier selskapets administrerende direktør Robert Miller at U.S Steel og Nucor har kommet med innvendinger til søknaden.

Disse karakteriserer Miller som «direkte usannheter».

– De burde skamme seg, sier han.

«Usanne innvendinger» 

NLMK importerer store mengder stål fra Russland. Miller hevder at straffetollen har ført til at selskapet allerede har betalt 80 millioner dollar, tilsvarende 650 millioner kroner, til det amerikanske tollvesenet, og at de vil bli tvunget ut av markedet om de ikke får tollfritak.

For å få det må de kunne vise at amerikanske selskaper ikke produserer tilstrekkelige mengder stål for å dekke sine behov.

En slik forespørsel kan kreve et tosifret antall søknader fra ett og samme selskap, fordi hver variant av et metall krever en egen søknad.

Deretter blir søknadene publisert på nett, slik at tredjeparter kan komme med innspill – også rivaler som er interessert i å se konkurrenten feile.

Nucor og U.S Steel har altså protestert på NLMKs søknad med at det er tilstrekkelig med amerikansk stål i markedet, hvilket Miller anser som «rett og slett ikke er sant».

Fikk ikke svare

Miller er ifølge AP ikke den eneste bedriftslederen som er bekymret for at handelsdepartementet lar seg styre av landets stålgiganter.

Visepresident i Plains All American Pipeline hevder at han forrige uke ikke ble gitt mulighet til å svare på innvendinger som ifølge ham inneholdt gal informasjon før handelsdepartementet fattet en beslutning.

Dermed endte søknaden om å slippe toll med avslag.

– Formålet her er å begrense import i bred skala. Det ville ikke gitt mening for administrasjonen om de skulle ha utformet et system hvor det var enkelt å få fritak, forklarer Richard Chriss, sjef for American Institute for International Steel, en uavhengig handelsorganisasjon – som er mot importtoll.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå