10 milliarder i reklameinntekter

På 20 år har Super Bowl, cupfinalen i amerikansk fotball, håvet inn 10,7 milliarder norske kroner i reklameinntekter.

SuperBowl er en av amerikansk TVs største begivenheter, på linje med Oscar-utdelingene.

Slikt blir det reklamekroner av.

Til sammen er det sendt 682 minutter, det vil si over 11 timer, med TV-reklame gjennom de siste tyve årene med Super Bowl.

Fra 1987 til 2006 har det blitt sendt 1400 forskjellige reklamer, fra 122 annonsører, i følge tall fra TNS Media Intelligence.

Super Bowl har hatt en omsetning på 1,72 milliarder dollar, omtrent 10,7 milliarder norske kroner, i reklameinntekter i denne perioden.

Les flere nyheter på E24.

Fem største

De fem største annonsørene har tilsammen kjøpt reklametid for 613,4 millioner dollar, omtrent 3,8 milliarder norske kroner. Det tilsvarer 35 prosent av pengene som er blitt brukt på annonser under Super Bowl i perioden.

Annonseprisene under showet er samtidig blitt mer en firedobblet. I 1987 var prisen for 30 sekunder med TV-reklame 600.000 dollar, i 2006 var prisen hele 2,5 millioner dollar.

Under Super Bowl 2007 er det forventet at et 30 sekunders innslag vil ha en pris på 2, 6 millioner dollar, rundt 16 millioner norske kroner.

Les mer på E24

Mye egenreklame

Øl, brus og motor er blant annonsefavorittene under begivenheten, men det meste av reklametiden går til egenreklame.

Under en vanlig Super Bowl er det normalt at en fjerdedel av reklametiden blir brukt på markedsføring av egen TV-kanal. Verdien av denne sendetiden er alene verdt 52 millioner dollar.

Andre høyprofilerte sportarragementer som sluttspillet i toppserien, baseball og sluttspillet i universitetsligaen,basketball er også attraktive for annonsører. Disse arrangementene er mindre i kroner og øre enn Superbowl, men tallene fra TNS viser at annonsørene her får mer igjen for pengene sine.

Les også:

På forsiden nå