25 må gå i NRK

NRKs nye nyhetsredaktør, Jon Gelius, må spare 25 millioner kroner i NRKs nyhetsproduksjon. 25 medarbeidere risikerer å miste jobbene sine.

- Vi må jobbe smartere og utnytte ressursene i en mer slagkraftig nyhetsstrøm. Det gjør vi ved å samle alt i én nyhetsstrøm, sier nyhetsredaktør Jon Gelius i NRK til Kampanje.

I dag orienteres klubbene og alle ansatte i nyhetsdivisjonen om planene som innebærer kostnadskutt på 25 millioner kroner.

Les også: Åpner for større NRK-underskudd
Les også: - NRK bruker for mye penger

Spareplan

- I tillegg til å samle alt i en nyhetsstrøm skal vi styrke våre åpenbare merkevarer på nyheter; "Dagsnytt Radio" om morgenen, "Dagsrevyen" på tv om kvelden, og magasiner som "Redaksjon1", "Dagsnytt Atten", "Ukeslutt" og "I kveld". Det er de beste merkevarene NRK har på nyheter som vi skal bevare i forhold til å styrke oss i konkurransen mot andre, der hvor vi har for mange nyhetsstrømmer ut i dag, sier Jon Gelius.

Spareplanen innebærer at man slår sammen de mange ulike nyhetsstrømmene ut fra NRK til en strøm i forhold til å formidle hendelsesnyheter i radio, på tv og på nett.

Kvaliteten i P2s nyhetsmorgen skal legges til grunn, kombinert med hurtigheten til Alltid Nyheter. Eksempelvis slår man sammen "Alltid Nyheter" og timesnyhetene på NRK2 fra klokken 10.00 hver dag, hvor det ofte er snakk om å formidle hendelsesnyheter.

Arkitekten: Avtroppende nyhetsredaktør Grethe G. Johnsen, som snart går over i ny jobb som programdirektør i NRK Program Riks i Trondheim, står bak kuttplanene.

Grethe Johnsen sentral

Den nye NRK-direktøren Grethe Gynnild Johnsen bekrefter overfor Kampanje at hun har jobbet med denne planen siden månedsskiftet januar og februar, og at det nå er opp til den nye nyhetsredaktøren å gjennomføre den. Hun fikk oppdraget av tidligere nyhetsdirektør Gro Holm.

Les også: Får alt ansvar utenfor Marienlyst
Les også: NRK-direktør tar tenkepause

- Oppdraget har vært å få kontroll på regnskap og budsjetter i nyhetsdivisjonen, sier Grethe Gynnild Johnsen til Kampanje.

Ved å slå sammen nyhetsstrømmen i NRK har Jon Gelius klare forventninger til at man skal klare å spare 25 millioner kroner.

- Grepet er nødvendig for å styrke oss i konkurransen, istedenfor å være opptatt av intern konkurranse. Vi er priviligerte i den forstand at vi kan ta det beste fra alle nyhetssendinger og magasiner i denne prosessen, og sende det ut på alle plattformer. Det er et strategisk riktig og viktig valg, som også vil styrke journalistikken, sier Jon Gelius til Kampanje.

- En intern ryddeprosess

Kuttplanene innebærer at NRKs nyhetsdivisjon må nedbemannes med 25 årsverk.

- Jeg vil ikke være konkret på det i dag, men vi er helt klart for mange journalister i arbeid. Samtidig må vi se på vikarbruk, og vikarer som vikarierer for vikarer. Kort sagt ser jeg på dette som en intern ryddeprosess, hvor målet er å komme i driftsbalanse i innneværende år. Jo raskere vi gjennomfører dette, desto bedre er det fremfor å vente med dette til neste år, sier Gelius.

Den nye nyhetsredaktøren innrømmer at han kunne tenkt seg en annen start på den nye jobben som han beskriver som en ledermessig enorm utfordring.

- Jeg er genuint opptatt av journalistikk og nyheter. Ved å slå sammen nyhetsstrømmen får vi også økte ressurser til gravende journalistikk og til å utvikle de enkelte merkevarene og magasinene våre. Derfor tror jeg at vi i den andre enden kommer styrket ut av dette journalistisk. Målet er jo å styrke og befeste NRK som landets viktigste og mest troverdige nyhetsformidler. Men det innebærer altså å jobbe smartere i en situasjon hvor vi ikke har nok penger til drift, sier Jon Gelius.

Flere nyheter om medier, markedsføring og reklame

På forsiden nå