44 pupper og Alfa-krøll

PR-rådgiverne Jarle Aabø og Hans Hjellemo feller sin dom over nysatsningen Alfa.

Redaktør Magnus S. Rønningen er på gaten med Alfa denne fredag. Han byr på 44 pupper, og historier vi har lest for mange ganger før. Så Rønningen er nok bedre på PR enn å skyve Vi Menn og Mann ut av bladhyllene.

Testosteron-nivået sjefredaktør Magnus S. Rønningen legger for dagen i lederen er det ingenting å utsette på. Alfa lover svette lesere og bråk, men dette mannfolkmagasinet blir faktisk for svett.

Redaktør Rønningen, som kvinner lenge har omtalt som Mr. Blue Steel (best på trutmunn), fastslår allerede på side syv at Alfa er det tøffeste bladet i Norge og at alle konkurrentene lider av "mangel på baller". Hans leder er også utstyrt med et trutmunnbilde i solnedgang iført skuddsikker (?) vest og kaki-shorts. Tøft eller en klisje fra "Elg i solnedgang"?

Videre i sin leder forherliger han Alfa og seg selv ved å radbrekke forsvaret for å bedrive pressehåndtering på 1930-talls nivå. Rønningen skal nemlig ha møtt mye motstand etter at han hadde intervjuet unge menn i Afghanistan.

Det er litt som om at Jørn Hoel og Tor Endresen skulle være dumme nok til å slippe platen "Bruce Springsteen – på norsk".

Alfa lages for menn mellom 25 og 50 år. Rønningens selverklærte forbilder er GQ, Vanity Fair, Esquire, Playboy og King. Allerede på forsiden demonstrerer Rønningen at han har en lang vei å gå for å nå opp til de store. Layout-grepet er riktignok en blåkopi av Esquire og GQ, men mangler kvalitet. Det er litt som om at Jørn Hoel og Rune Endresen skulle være dumme nok til å slippe platen "Bruce Springsteen – på norsk". I forhold til forbildene blant internasjonale magasiner blir designen for hjemmesnekret norsk. Heller ikke papirkvalitet og trykk drar inntrykket opp, men er på det jevne.

Så var det reportasjene da. Selvsagt må ett hvert mannfolkmagasin varte opp med en eller annen macho krigsreportasje. Alfas reportasje om de norske soldatene i Afghanistan bygger godt opp om testosteron-følelsen, og har fått voldsom omtale. Det mest kreative ved den er at Alfa i det minste ikke dukker ned i 2. verdenskrig, slik andre mannfolkmagasiner har for vane å gjøre.

Hva denne redaktøren har bidratt med utover egen kropp og munn er vanskelig å få øye på.

En av de andre store reportasjene er Alfas invitasjon til mannfolk om å bli med på fødsel. Fødsel? En tett på historie med kokain-dømte og høygravide Stina Brendemo Hagen fungerer i beste fall som lokkemat for potensielle kvinnelige lesere. Menn ønsker seg neppe Kvinner og Klær-følelsen når de kjøper et manneblad.

Les også: Betalte tur for Bolivia-jordmor

At både VG og Dagbladet har siklet på denne historien i lang tid er rimelig godt kjent, men det betyr ikke at Alfas reportasje fra Bolivia treffer målgruppen. Med medbrakt Alfa-jordmor fra Norge føder Stina Brendemo Hagen sin velskapte sønn ved keisersnitt (nyheten?) på privatklinikken Los Olivos klokken 09.25. Den nyfødte er i tillegg prikk lik sin far, ifølge moren.

Men kvinner, om enn ikke fødende, hører definitivt hjemme i et mannfolkmagasin. Her går Rønningen grundig til verks og bruker også sin lederplass på å forklare hensikten med puppebildene. Han klargjør at Triana Iglesias formelt er hyret inn som gjesteredaktør. Hva denne redaktøren har bidratt med utover egen kropp og munn er vanskelig å få øye på. Uansett er gjesteredaktøren på Rønningens regning sendt avgårde med pupper, stuss og lår til Mexico for å ri naken på en hest og rulle seg rundt på mexikanske strender. Bildene er rett og slett blasse og kliniske, og det er umulig å få øye på at disse skal være tatt av de beste norske fotografene. Et nett-søk gir hundrevis av Triana-bilder som er langt mer interessante.

Puppemodellen er ikke bare fotografert, men i tråd med alle standarder for manneblader er hun intervjuet om private ting. Og her dukker det opp mer mat for fantasien enn de 20 nakenbildene til sammen.

- Hva annet gjør du naken? spør journalist Jonas Forsang.

- Jeg vasker klær, vasker opp...

- Du vasker opp?

- Det hender det ja. Hvis Nils (Noa, DJ-kjæresten til Triana, jour. anm.) er hjemme tar jeg på meg høye hæler - sånn at jeg skal se litt freshere ut, men bortsett fra det har jeg ikke på meg noe plagg.

Mange ville nok ha likt å se de bildene hun selv beretter om i forhold til hva hun gjør naken. Skal Alfa ha de største ballene i den norske magasinbransjen må valg av neste fotomodell være en kvinne som ikke er utslitt på nett, og bildene bør være råere enn det Playboy serverte det konservative USA på 60-tallet.

Nok en stor reportasje er viet torpedoen Espen Lie. Det eneste man fester meg ved i den er at Espen Lie har rukket å bli 55 år. Det skjønner man, for historien om han er skrevet så mange ganger før at man ikke orker å gi seg i kast med denne.

For han ser mer ut som en parodi på en krigsreporter enn en krigsreporter.

Det eneste stedet det lukter whisky og mannfolk er midtveis ut i bladet. En flaske The Famouse Grouse preger en helt side, og bladet lover bakenfor whisky-flasken en fast artikkelserie som skal være et korstog for å gjøre verden mindre moralsk. De syv sidene som er utstyrt med vignetten "Famous for a reason" skal være en motvekt mot realitykjendiser, bloggere og andre middelmådigheter. Motvekten er representert ved en alkoholisert, sexfiksert og røykende golfspiller ved navn John Daly og polarhelten Hjalmar Johansen. Bruken av en flaske med alkohol som blikkfang kommer garantert til å få det til å rykke i avholdsbevegelsen og Dagfinn Høybråten.

Alfas småstoff og sidefyll gir oss noen velmenende råd om hva det er smart å ha på kjøkkenet for å få med seg en dame på soverommet. Etter bildet å dømme holder det med mengder av brennevin.

I det store og hele henvender Alfa seg til en macho-parodi av en mann. Men finnes denne mannfolktypen lenger? Bildet av sjefredaktøren på jobb i Afghanistan får oss til å tvile. For han ser mer ut som en parodi på en krigsreporter enn en krigsreporter. Det store spørsmålet er om Rønningen er i takt eller utakt med de mennene han skriver for.

At Alfa ikke har originalitet og "guts" nok til å tenke mer nytt om hva mannfolk vil lese, vil neppe gjøre magasinet til ledende i forhold til konkurrentene Vi Menn, Mann og FHM. Men til syvende og sist er det salgstallene som vil vise om Alfas machomann finnes, og avgjøre suksess eller fiasko.

Følg E24 på Facebook

Les flere medienyheter på E24 Media

På forsiden nå