Tar 30 prosent av avishusenes inntekter

Apple lanserer nye betingelser for salg av innhold til iPad og iPhone.

ENKEL STRATEGI: - Vår strategi er enkel, sier Steve Jobs om Apples nye betingelser. Den kan imidlertid føre til komplikasjoner for mediebedrifter.
ENKEL STRATEGI: - Vår strategi er enkel, sier Steve Jobs om Apples nye betingelser. Den kan imidlertid føre til komplikasjoner for mediebedrifter.

Mediebedrifter som vil selge innhold til iPad eller iPhone, har ventet i spenning på nye rammebetingelser fra Apple. Apple lanserer nå et nytt system for abonnementssalg, i en melding lagt ut på selskapets egne hjemmesider tirsdag:

- Vår filosofi er enkel: Når Apple henter en ny abonnent til applikasjonen, tjener Apple en 30 prosent andel. Når innholdsleverandøren henter en ny abonnent til applikasjonen, beholder de 100 prosent, sier Steve Jobs, Apples administrerende direktør, i meldingen.

I praksis fungerer det nye systemet slik: Om det er mulig å abonnere på en iPad- eller iPhone-utgave av en publikasjon utenfor Apples salgskanal App Store, må det også være mulig å kjøpe abonnement innenfor App Store - til samme pris eller lavere.

Ved alle abonnementssalg innenfor App Store tar Apple 30 prosent av inntekten til mediebedriften.

Problematisk for Amazon

Applikasjoner til iPhone og iPad kan ikke lenger inneholde lenker som lar forbrukeren kjøpe innhold utenfor applikasjonen.

Det betyr at Amazons Kindle-applikasjon, der lesere kan kjøpe digitale bøker fra Amazon, ikke lenger er tillatt av Apple - med mindre Amazon gir Apple 30 prosent av inntektene fra hvert boksalg via applikasjonen.

Lar forbrukerne bestemme

- Apple tvinger oss inn i deres abonnementsløsning, og det er krevende i forhold til den strategien vi har, sa administrerende direktør Lars Erik Torjussen i Aftenposten, til Dagens Næringsliv 10. februar.

På det tidspunktet var det ennå uklart om Apple skulle tvinge mediebedrifter til å selge sitt innhold via App Store. Apple sier nå at forbrukerne skal få bestemme om de vil kjøpe bøker, aviser og blader fra bedriftene som utgir disse, eller om de vil bruke Apples salgskanaler:

«Apple sier 'La forbrukerne bestemme', vel vitende om at forbrukerne kommer til å velge iTunes» skriver Erick Schonfeld for teknologibloggen TechCrunch.

Er du allerede bruker av iTunes, er det nemlig raskere å handle avisabonnement innenfor App Store, hvor du kan handle med ett klikk.

Systemet er det samme som det Apple bruker ved salg av applikasjonen «The Daily», som leverer nyheter fra Rupert Murdochs mediekonsern News Corp: The Daily selges via App Store, og Murdoch mister 30 prosent av inntekten.

 

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå