Blogg sakker akter ut

Blogger og LinkedIn taper som kanal når norske virksomheter skal spre sitt budskap.
<b>BLOGGER:</b> Konsernsjef Terje R. Venvold i Veidekke er en aktiv blogger. Selskapet han leder er også aktiv på Twitter, Facebook. I tillegg er selskapet tilstede på YouTube, Flickr og LinkeIn.
BLOGGER: Konsernsjef Terje R. Venvold i Veidekke er en aktiv blogger. Selskapet han leder er også aktiv på Twitter, Facebook. I tillegg er selskapet tilstede på YouTube, Flickr og LinkeIn.

Mens Facebook og Twitter oppfattes av stadig flere som en relevant kommunikasjonskanal, faller troen på virksomhetenes egen blogg og nettsamfunnet LlinkedIn.

Det er en av konklusjonene i en ny undersøkelse gjennomført av Den Norske Dataforening.

Les hele rapporten her (ekstern lenke).

Mindre relevant

Ifølge undersøkelsen oppfattes bloggene som mindre relevante enn tidligere innenfor en rekke områder.

Det er særlig som en kanal fro testing av produkter og tjenester at bloggen mister popularitet. Kun 20 prosent mener at bloggen er en relevant kanal til denne oppgaven. Det er ned 6 prosentpoeng siden i fjor høst.

Til sammenligning mener 44 prosent av respondentene at Facebook er relevant når man skal teste nye produkter.

Undersøkelsen baserer seg på svarene fra 169 kommunikasjonsansvarlige i norske virksomheter. Svarene i undersøkelsen er hentet inn fra kommunikasjonsansvarlige både i privat og offentlig sektor.

- Paradoks

Markedsdirektør Edgar Valdmanis i dataforeningen mener det er et paradoks at bloggene og LinkedIn oppfattes som mindre relevante. Valdmanis minner om den relativt korte levetiden et innlegg har på Facebook eller Twitter-

- Abonnerer jeg på en blogg derimot, eller følger en diskusjonstråd på LinkedIn, så ligger innlegget der med mye lenger levetid. Begge steder kan man også skrive lengre innlegg enn på Facebook eller Twitter, sier Valdmanis.

Undersøkelsen viser også at 70 prosent forventer å bruke Facebook til profilering og markedsføring 6 til 12 måneder fra i dag. Samtidig er det kun 36 prosent som tenker det samme om bloggen og LinkedIn.

- Det er et stemningsskifte fra tidligere. Tidligereanså man Facebook som mer privat, mens undersøkelsen viser at det nå stiger sterkt i relevans, sier Valdmanis.

Sjekk E24s nye seksjon for media, markedsføring og PR

På forsiden nå