Bok og burger i kjempeopplag

Norske Kari Grossmann (69) er blant åtte nordiske forfattere som nå får barnebøkene sine innbakt i burgerdealen til McDonald's.

BURGERBOK: Barnebokforfatter Kari Grossmanns bøker blir å finne sammen med MacDonalds burgere.
BURGERBOK: Barnebokforfatter Kari Grossmanns bøker blir å finne sammen med MacDonalds burgere.

- Jeg ble glad og forbauset da jeg ble spurt, sier Grossmann.

Frem til 11. november skal barne- og billedbøker deles ut gratis i stedet for lekene som vanligvis følger med burgergigantens barnemeny.

Kampanjen fra svenske Läsrörelsen skal øke leselysten under mottoet «gi barna dine et språk».

- Vi ville nå også de foreldrene som ikke går på biblioteket eller i bokhandelen. Og McDonald's er en arena der vi treffer alle, forklarer styreformann Elisabet Reslegård i Läsrörelsen. De plukker ut bøker, hamburgerkjeden tar regningen.

1,8 millioner bøker

- Det finnes noen få forfattere som har sagt nei av ideologiske grunner, men de aller fleste ser dette som en mulighet til å nå et helt nytt publikum, sier barnebokekspert Marianne von Baumgarten-Lindberg, som sitter i Läsrörelsens styre og står for utvelgelsen.

Totalt er årets åtte utgivelser trykket opp i 1,8 millioner eksemplarer. Kari Grossmanns «Malvin i

den ville naturen» skal ut til 225 000. Det norske opplaget av originalutgaven er 3000.

- Hadde du noen betenkeligheter med å bli koblet opp mot en burgerkjede som ikke akkurat er kjent for kjernesunn mat?

- Jeg har fått spørsmålet fra noen 68-ere som reagerer på dette. Men det er de samme som er kritiske til at Lillesøster-bøkene mine er ute på iPad. For meg er det viktigste å nå leserne. Småbarnsbøker er ofte vanskelig å få oppmerksomhet om, sier Grossmann.

Forbrukerombudet kritisk

Juridisk seniorrådgiver i Forbrukerombudet Anna Charlotte Amdal Neumayer er kritisk til Happy Meal-dealen.

- Generelt liker vi ikke tilleggsytelser på varer som henvender seg til barn, enten det er leker eller bøker. Det gir en lokkemat-effekt som tar fokus bort fra hovedproduktet.

Førsteamanuensis Hans Mathias Thjømøe ved Markedshøyskolen er positiv:

Han tror kampanjen vil kunne gi en positiv effekt både for McDonald's og barnas leselyst.

- Jeg klarer ikke å se noe galt i dette. Det er innenfor loven og McDonald's spiller med åpne kort.

På forsiden nå