- Carlsberg gråter nok ikke

Bryggeriet Carlsberg kom opp i en spesiell reklamesituasjon onsdag kveld.

I forbindelse med at Liverpool skulle møte Lyn på Bislett, og København skulle spille mot Stabæk på Telenor Arena, kom bryggeriet Carlsberg i en kinkig situasjon.

Årsaken er at norsk lov forbyr alkoholreklame, og Carlsberg måtte dermed droppe den sedvanlige Carlsberg-logoen på Liverpools og Københavns drakter.

- Dette er uproblematisk for oss, vi følger norsk lov og retter oss etter den, sier kommunikasjonssjef Nicolay Bruusgaard i Ringnes til E24.

Ringnes er en del av Carlsberg-gruppen.

Mer oppmerksomhet

Noe av årsaken til at selskapet tar dette med stor ro, kan være at Carlsberg får mye oppmerksomhet hver gang dette skjer.

- Carlsberg gråter nok ikke over dette. Merverdien i at eksponeringen blir stanset av norsk lov, kan være større enn selve reklamen på drakten. Nettopp på grunn av den eksponeringen Carlsberg får i mediene nettopp på grunn av dette, for eksempel via E24, sier kommunikasjonsrådgiver Lasse Gimnes i Gimcom til E24.

Gimnes viser til forrige gang dette skjedde, da Liverpool møtte Vålerenga i fjor. Da spilte Liverpool med "Probably" på drakten, med klar hentydning til mottoet som Carlsberg bruker; "Probably the best beer in the world". Onsdag hadde ikke Liverpool noe på draktene sine, mens København stilte med reklame for et av Carlsbergs mineralvannmerker.

Ringnes bekrefter at de synes hele saken er litt morsom.

- Vi observerer at hver gang et lag med Carlsberg på drakten kommer til Norge, blir det oppmerksomhet rundt det. Det er litt artig, sier Bruusgaard.

Bare peanøtter

Om man ser bort i fra den redaksjonelle omtalen, ble begge kampene vist i beste sendetid på henholdsvis TV2 og Viasat og det er klart at en slik eksponering har en verdi. Hvor mye reklameverdi Carlsberg går glipp av ved å utelate navnet er vanskelig å si, da det kommer an på flere faktorer.

- Det blir som å stikke fingeren opp i været, siden det er så mange faktorer. Man må se på hvor mange som var tilstede på stadion, og ikke minst hvor mange seere det var. Totalt er det jo peanøtter for en verdensomfattende merkevare som Carlsberg, men det er jo klart at der er en verdi. Kanskje på flere hundre tusen, sier Gimnes.

- Men det er vanskelig å bedømme reklameverdien av en draktreklame, siden man ikke har oppmerksomhet på Carlsberg-logoen under en kamp, noe man ellers har i en vanlig reklamesnutt, fortsetter Gimnes.

Heller ikke Ringnes vil ut med noe tall på hva de går glipp av.

- Vi vil ikke spekulere i beløp, sier Bruusgaard.

Les også:

Til forsiden

På forsiden nå