Casher inn 15 mill. på Storm-salg

Siri Kalvig inkasserer 15 millioner kroner når værselskapet selges til investeringsfond.

SELGER LIVSVERKET: Siri M. Kalvigs friske inntog i værmeldingsbransjen skaffet Storm mye gratis oppmerksomhet, og nå verdsettes selskapet til over 200 millioner kroner.
SELGER LIVSVERKET: Siri M. Kalvigs friske inntog i værmeldingsbransjen skaffet Storm mye gratis oppmerksomhet, og nå verdsettes selskapet til over 200 millioner kroner.

Siri Kalvig, kjent fra TV 2s værvarslinger, gikk inn med 95.000 kroner da hun for 14 år siden var med å starte Storm.

Nå selger Kalvig, TV 2 og investeringsselskapet Idékapital 68 prosent av selskapet til oppkjøpsfondet Reiten & Co, i en transaksjon som verdsetter selskapet til minst 200 millioner kroner. Det skriver Dagens Næringsliv (DN).

- At vi som eiere har mangedoblet pengene, er selvsagt gøy. Men mest stolt er jeg over at en gjeng værnerder som oss klarer å tjene penger, sier Kalvig til DN.

Inntil nå har hun vært styremedlem og eid ni prosent i selskapet, etter å ha vært sjef de første årene. Kalvig fortsetter som styremedlem i selskapet, og skal fortsatt eie en aksjepost på 1,7 prosent.

Selv om selskapet først og fremst forbindes med TV 2 værvarlser står tv-sendinger og aviser bare for 25 prosent av inntektene. Oljeselskaper og rederier står for langt mer av inntektene.

- Vi har ansatt forskere som tidligere har jobbet fra prosjekt til prosjekt, og vært eksperter på å søke EU-midler. I vårt selskap har vi en fin balanse der vi respekterer det faglige samtidig som arbeidet har båret frukter, sier hun til DN.

Fikk gratis PR

I et foredrag på Norges Handelshøyskole i 2009 innrømmer Kalvig at de i oppstartsfasen fikk mye gratis oppmerksomhet da de først utfordret Meterologisk Institutt.

- Etableringen av Storm ble lagt merke til. Meteorologisk institutt syntes nemlig ikke noe om tiltaket, og avisene fikk plutselig en god sak som inneholdt ingrediensene kjendiser, penger, intriger og kjønnskamp, sa Kalvig som viste fram avisforsider fra oppstarten.

Hun fortalte også hvordan mediene var opptatt av fordommer om «dumme blondiner» og at den oppadstormende værdamen bevisst spilte på slike fordommer.

Etableringen av selskapet i 1992 skjedde samtidig med deregulering av kraftmarkedet. Storm oppdaget hvor viktig været var for dem som spekulerte i dette markedet, og fikk raskt betalingsdyktige kunder.

Les flere nyheter på E24.no

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå