- Dumper prisen på CD-en

Universal Music senker prisen på nye utgivelser.
<b>Blir billigere:</b> Universal senker prisen på nytutgivelser i USA.
Blir billigere: Universal senker prisen på nytutgivelser i USA.

Et av verdens største plateselskaper senker nå prisen på nye utgivelser i USA. En ny CD vil koste maksimalt 10 dollar - rundt 60 kroner.

Det er Billboard.biz som melder dette.

Universal Music Groups nye prisprogram starter i april og vil være en prøveløsningen gjennom hele 2010. For å imøtekomme de lave prisene vil Universal også tilby CD-er med ekstramateriale til en høyere pris.

- Vi tror den nye prisprofilen vil gi nytt liv til CD-en, sier Universal Music Group Distributions konsernsjef, Jim Urie, til musikknettstedet.

Men ikke alle er like optimistiske til prisdumpen. Grossistene vil sitte igjen med mindre fortjeneste i den nye modellen.

Venter på resten av bransjen

Selv om Universal Music er en av verden største plateselskaper med en markedsandel på 25 prosent, påpeker en av de store forhandlerne i delstaten Massachusetts, Newbury Comics, at det samme initiativet også må komme fra resten av bransjen.

- Vi gir forslaget "to tomler opp", men vi er avhenging av at de andre selskapene også henger seg på for at dette skal bli godt mottatt, sier sjefen i Newbury Comics, Mike Dreese, til Billboard.

Så langt i år har CD-salget falt med 15,4 prosent på andre siden av Atlanterhavet. I 2009 falt salget med 18,2 prosent.

- Ukjent i Norge

De lavere CD-prisene vil neppe komme til Norge med det første.

- Jeg er ikke kjent med dette, men uansett er ikke norsk lovgivning slik at vi kan styre en utsalgspris, sier salgsdirektør, Børre Johnsen, i Universal Music Norge til E24.

Den norske avdelingen huser i dag artister som A-ha, Sissel Kyrkjebø og deLillos. Antallet solgte CD-er økte i 2009, sammenlignet med 2008.

- Vi solgte i 2009 flere CD-er enn i 2008, men til en lavere pris per enhet, så denne utviklingen er jo for så vidt i gang.

- Hvordan ser tallene ut for 2010?

- Det er for tidlig å si noe om utvikling i 2010 ennå, men den knallharde vinteren og happenings i Vancouver har gjort sitt til en vanskelig start i vår bransje, som hos alle andre, utenom de som selger vintersportsutstyr.

Les også:

Les flere nyheter på E24

På forsiden nå