Advarer mot Facebook-aksjen: - En aksje med høy risiko

Fredag ettermiddag starter børshandelen i Facebook. Også i Norge er interessen stor, men de som har lyst på en aksje bør tenke seg godt om, mener en ekspert.

DEN STORE DAGEN: Rundt klokken 17 norsk tid fredag ettermiddag starter handelen av Facebook-aksjen på Nasdaq-børsen i New York. Selskapet har opplevd en enorm vekst siden starten på studenthybelen på Harvard i 2004. Her er toppsjef Mark Zuckerberg avbildet i San Francisco.
DEN STORE DAGEN: Rundt klokken 17 norsk tid fredag ettermiddag starter handelen av Facebook-aksjen på Nasdaq-børsen i New York. Selskapet har opplevd en enorm vekst siden starten på studenthybelen på Harvard i 2004. Her er toppsjef Mark Zuckerberg avbildet i San Francisco.

Børsnoteringen av Facebook blir en av de største noteringene i historien.

I det handelen starter på Nasdaq i ettermiddag er selskapet priset til hele 104 milliarder dollar.

Handelen i aksjen vil starte rundt klokken 11.00 lokal tid i New York fredag. Det betyr at investorer som er interessert her i Norge, bør sitte klar rundt klokken 17.00 norsk tid.

Startprisen på 38 dollar per aksje sørger for at gründer og toppsjef Mark Zuckerberg er verdens 29. rikeste. Basert på aksjekursen er Zuckerbergs formue hele 19,3 milliarder dollar.

Norsk interesse

En spørreundersøkelse, gjennomført på oppdrag for nettmegleren Nordnet, viser at mange nordmenn er interesserte i Facebook-aksjen.

I undersøkelsen svarer én av fire at de kan tenke seg å kjøpe aksjer i selskapet.

Spareøkonom Sissel Olsvik Vammervold i Nordnet ber folk om å tenke seg to ganger før de investerer i selskapet.

- Selv om mange nordmenn ønsker å kjøpe Facebook-aksjen, håper jeg de vil se an utviklingen litt før man bestemmer seg for å kjøpe, sier hun til E24 og fortsetter:

- Man skal i alle tilfeller ta inn over seg at dette er en aksje forbundet med høy risiko, sier Olsvik Vammervold.

Hun er overrasket over hvor mange som sier de vurderer å kjøpe aksjer i selskapet.

- Det er et overraskende høyt antall, sier Olsvik Vammervold og viser til at kun 13 prosent av den norske befolkningen eier aksjer i dag.

- Stor interesse

Norges største meglerhus, DNB Markets, kommer til å tilby kunder å kjøpe aksjen, men har ingen analyser av selskapet foreløpig.

- Vi har veldig mange investorer som ønsker å kjøpe og selge aksjen. Vi har ikke vært noe proaktiv og har ikke hatt noen rolle i forbindelse med børsnoteringen. Det vil være mulig å kunne handle den, sier Paal Karstensen, aksjesjef i DNB Markets.

(saken fortsetter under bildet)

EKSTREM OPPMERKSOMHET: Børsnoteringen av Facebook har fått mye omtale i media den siste tiden. Med en startpris på 38 dollar per aksje er selskapet verdsatt til drøye 100 milliarder dollar. Bildet er fra Nasdaq-børsen 17. mai der en tv-reporter forteller om fredagens store børshendelse.
EKSTREM OPPMERKSOMHET: Børsnoteringen av Facebook har fått mye omtale i media den siste tiden. Med en startpris på 38 dollar per aksje er selskapet verdsatt til drøye 100 milliarder dollar. Bildet er fra Nasdaq-børsen 17. mai der en tv-reporter forteller om fredagens store børshendelse.

Volatile nykommere

Nye selskaper som børsnoteres opplever ofte at aksjen er svært ustabil i den første perioden på børsen.

CMC Markets har offentliggjort sine forventninger til Facebook-aksjen, og de har sett på historikken til store børsnoteringer det siste tiåret.

Ifølge deres gjennomgang endte alle børsnoteringene, med unntak for Mastercard og General Motors, godt under høyeste pris den første dagen. Halvparten av disse åtte endte alle ned fra åpningskurs første handelsdag.

Usikker fremtid

Hva utsiktene er for Facebook-aksjen, forblir usikkert.

Konkurrenter som Google gjør nå alt de kan for å ta Facebooks markedsposisjon. Eksperter og analytikere E24 har snakket med, er alle enige om at Facebook er helt avhengige av at brukerne ikke forlater nettsamfunnet.

- Jeg ser ingen direkte konkurrenter til Facebook i dag, men at det kommer en ny tjeneste eller konkurrent i årene som kommer, er det ingen tvil om, sier Sissel Olsvik Vammervold i Nordnet.

Vammervold viser til Apple som et eksempel på et selskap som har klart den vanskelige jobben med å holde seg på topp.

- For å vokse må Facebook klare å fornye tjenesten sin og gjøre den enda mer attraktiv, sier hun.

Historien har flere eksempler på sosiale nettjenester som i dag nesten er forsvunnet fordi brukerne har gått til konkurrenter.

- Det har vist seg at sosiale medier har en blomstringsperiode, men så kollapser de når brukerne finner nye tjenester. Det er mange eksempler på sosiale medier som  nesten er forsvunnet, for eksempel MySpace eller VGs Nettby, som nå er lagt ned, sier universitetslektor Gisle Hannemyr ved Institutt for informatikk, UiO.

Les også: VG legger ned Nettby

Personvern kan true forretningsmodellen

Hannemyr sier til E24 at Facebook ikke har intellektuell eiendom eller aktiva som forsvarer børskursen.

- Disse selskapene tjener egentlig penger på deg som bruker gjennom tilpasset markedsføring, sier Hannemyr.

Denne type markedsføring er basert på informasjon Facebook, Google og andre nettjenester har om deg som bruker. Annonsører er villig til å betale mye mer for slik markedsføring enn tradisjonell markedsføring. Ettersom Facebook, Google+ og andre sosiale medier er gratis å bruke, er det reklameinntektene selskapene lever av.

(saken fortsetter under bildet)

Rike gründere: Mange ansatte i Facebook sitter på aksjer i selskapet. De kan alle tjene gode penger på børsnoteringen fredag. Bildet er fra Facebooks hovedkvarter i Menlo Park, California. Der forbereder eiendomsmeglere og bilselgere seg på storinnrykk av nyrike Facebook-ansatte.
Rike gründere: Mange ansatte i Facebook sitter på aksjer i selskapet. De kan alle tjene gode penger på børsnoteringen fredag. Bildet er fra Facebooks hovedkvarter i Menlo Park, California. Der forbereder eiendomsmeglere og bilselgere seg på storinnrykk av nyrike Facebook-ansatte.

Hannemyr sier at Facebook kan få problemer hvis EU strammer inn personvernpolitikken, noe som igjen vil gjøre det vanskeligere å bruke informasjonen de har om brukerne til å selge reklame.

- I Europa står personvern sterkere enn i USA. EU ønsker å stramme inn personvernpolitikken og det kan gjøre det vanskeligere for selskapene å tjene penger, sier han.

Hannemyr viser også til lovverket i Norge og Europa hvor det kreves konsesjon for å drive databaser som inneholder sensitive personopplysninger.

- Ingen av disse selskapene har denne konsesjonen og selskapene sier at brukerne har blitt med frivillig. Men disse amerikanske selskapene har deler av sin virksomhet og inntjening i Europa, og er derfor delvis underlagt europeisk personvernlovgiving.

Facebook Norge-sjef Petter Høie hadde ingen kommentarer å gi til E24 vedrørende børsnoteringen av selskapet.

Les mer:

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå