Facebook og Google kan nå ny annonserekord i Norge

En firedel av omsetningen i det norske reklame- og mediemarkedet i 2018 vil gå til Facebook og Google, spår ekspert. 


<p>MOT REKORD: Facebook vil omsette for om lag 2,3 milliarder kroner i Norge til neste år, mens Google vil omsette for nærmere 3,5 milliarder kroner, ifølge ekspert.</p>

MOT REKORD: Facebook vil omsette for om lag 2,3 milliarder kroner i Norge til neste år, mens Google vil omsette for nærmere 3,5 milliarder kroner, ifølge ekspert.

Ifølge Instituttet for reklame og mediestatistikk vil det neste år omsettes for rundt 19,8 milliarder kroner. Forhandlingsdirektør Jarle Thalberg i mediebyråforeningen GroupM sier til Dagens Næringsliv at mer enn hver fjerde krone av dette trolig vil ende i lommene til de amerikanske nettgigantene Facebook og Google.

– Google og Facebook tar en veldig stor bit av kaken, og det leser vi også internasjonalt. De står for en voldsom stor del av markedet og er i voldsom vekst. De overleverer hver gang det kommer resultater i forhold til analytikernes forventninger, sier Thalberg.

Han spår at Facebook vil omsette for om lag 2,3 milliarder kroner i Norge til neste år, mens Google vil omsette for nærmere 3,5 milliarder kroner. Det vil være en økning på en halv milliard kroner fra i år for begge selskapene.

– Flere norske aktører hopper på Googles teknologiske løsninger, fordi det er de som er best. Her går utviklingen ekstremt fort, og kun Google har nok ressurser til å følge med, sier Thalberg til avisen.

I januar annonserte Amedia at konsernet valgte Google fremfor norske Schibsted som leverandør av ny annonseteknologi.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå