Håper ullue gir suksess

Sjefen for Specsavers i Norge er inspirert av Olav Thon og Ikea-gründer Ingvar Kamprad.
<b>LUE 1:</b> Jon Steinar Johsen fikk strikket et egen lue for å følge imaget til Olav Thon og Ingvar Kamrad.
LUE 1: Jon Steinar Johsen fikk strikket et egen lue for å følge imaget til Olav Thon og Ingvar Kamrad.

- Jeg fylte 60 år nylig, og gikk og lurte på hva en mann i min alder skal gjøre for å fortsatt kunne gi jernet i fem til ti år til, forteller daglig leder for Specsavers i Norge, Jon Steinar Johnsen.

På hodet har brillegeneralen tredd på seg en strikket ullue. Han står utenfor Specsavers' butikk på Grønland i Oslo.

- Så så jeg noen bilder i avisen av to eldre menn som har hatt svært stor suksess, og oppdaget at de hadde én ting til felles, nemlig at det går med noen merkelige strikkete luer.

Gamlinger med lue

De eldre suksessrike forbildene i avisen var hotellkongen Olav Thon og Ikeas grunnlegger, Ingvar Kamprad.

- Hver gang jeg ser Kamprad i avisen eller på tv så har han den forferdelig heklede lua på seg. Og Thon går rundt med en merkelig oransje lue. Nå har jeg selv fått meg ei grønn og gul ullue med øreklaffer, forteller Johnsen.

Fem år er gått siden han lanserte Specsavers i Norge. I fjor var brillekjeden blitt den største målt i antall solgte briller, og i år kan kjeden bli den største målt i omsetning.

- Jeg er nok ikke like flink til å bruke lua som det Thon og Kamprad er, men jeg hadde den med på en konferanse vi hadde for optikerne våre. Til daglig ligger lua på kontoret, men jeg bør kanskje begynne å bruke den oftere, sier Johnsen.

Han understreker at han ikke vil sammenligne sine egne prestasjoner med imperiene Thon og Kamprad har bygget.

- Jeg fortjener ikke å bli sammenlignet med sånne folk, jeg når jo knapt disse gutta til knærne, sier Johnsen.

- Må være ekte

Merkevareekspert Christian Sinding i Brand Consulting er usikker på om Johnsen bør lå lua ligge på kontoret eller om han bør begynne å bruke den aktivt.

- Det kommer an på om en slik stil passer med oppfatningen de ansatte har. Hvis han oppfates som en Thon-type så går det jo an, men hvis de har en annen oppfatning kan det oppfattes som underlig, sier Sinding.

Symbol

Han tror Thons bruk av ullue startet uten tanker på image.

- Det er trolig en lur som han har fått eller fått lagd. Han er jo en type som går i skauen og er en røff kar. Han føler seg nok mer komfortabel med en lue enn med en hatt. Nå har det blitt en del av hvordan han fremstår, sier Sinding.

Merkevareeksperten mener Ingvar Kamprad er opptatt av å ikke skille seg ut fra de andre ansatte i Ikea.

- Han er veldig opptatt av å være nær de ansatte. Han er en folkelig kar som i likhet med Thon kommer fra bygda. Han er en veldig nøysom og forsiktig mann, som er opptatt av at de ansatte skal forstå grunntanken om å skaffe rimelige møbler til det svenske folk, sier Sinding.

Les flere nyheter på E24.no

På forsiden nå