- Ikke mulig å tjene penger på matblogger i Norge

Matmagasiner taper terreng for matsider på nettet. Nå samles landets matbloggere i en nettportal, men det er ingen gullgruve.

MATNYTTIG: Tonje Svalheim i MatPrat.no, her avbildet på kjøkkenet i TV-studio, har samlet mange av landets matbloggere i en portal.
MATNYTTIG: Tonje Svalheim i MatPrat.no, her avbildet på kjøkkenet i TV-studio, har samlet mange av landets matbloggere i en portal.

Så langt har MatPrat.no klart å samle 130 av landets matbloggere under sin paraply.

- Men det er ikke mulig å tjene penger på å blogge om mat i Norge, sier markedsføringsentreprenør Aimar Niedzwedski i mediebyrået MediaCom til VG.

- Jeg tror ikke de som blogger hos oss gjør det for å tjene penger. Mange gjør det først og fremst fordi de er interessert i mat og synes det er hyggelig å få tilbakemeldinger, sier medie- og interaktivsjef i MatPrat, Tonje G Svalheim, til VG.

Matnyttig

MatPrat ønsker med portalen å utfordre matsnobberiet og gjøre bloggene lett tilgjengelige, ifølge Matprat-sjefen.

- Folk trenger praktisk og matnyttig inspirasjon. I perioder er fokuset på raffinert matlaging så voldsomt at det kan skape kjøkkenangst. Vi vil at folk skal bli inspirert til å lage god mat, sier Svalheim.

Aimar Niedzwedzki kjenner bare til én som virkelig har klart å tjene penger på matblogging: Norskfødte Paul Lowe, som står bak bloggen Sweet Paul, som har blitt stor i USA.

- Men det han først og fremst tjener penger på er ikke bloggen, men å stille opp på forskjellige events, være gjestespaltist og redaktør av eget magasin som er utgitt i Norge, sier Niedzwedzki.

Satser på matblad

Selv om en undersøkelse Synovate gjorde for Opplysningskontoret for egg og kjøtt i 2010 viste at blader og magasiner også på matfronten taper terreng til internett, lanserte Aftenposten Forlag nylig et nytt matmagasin, «Mat fra Norge». Ansvarlig redaktør Per Borglund forklarer satsingen med at det er stor interesse for norsk, kortreist og økologisk mat blant folk.

- Foreløpig ser det ut som det har vært en suksess. Vi har trykket 45000 eksemplarer av det første nummeret og tilbakemeldinger tyder på at vi allerede er utsolgt flere steder, sier Borglund til VG.

På forsiden nå