Kan regissere folkeopprør

PR-guru avslører hvordan han kan bevege massene.

			PR-ekspert Hans Geelmuyden lar seg ikke imponere av AP-politikernes Twitter-innlegg.
PR-ekspert Hans Geelmuyden lar seg ikke imponere av AP-politikernes Twitter-innlegg.

PR-guru Hans Geelmuyden avslører overfor Dagbladet hvordan han regisserte folkeopprøret som gjorde at Norske Skogs Union nesten havnet i Øystein Stray Spetalen og Petter Stordalens hender.

Sommeren 2005 hadde ledelsen i Norske Skog bestemt at papirfabrikken Union i Skien skulle nedlegges. Fabrikken tjente penger, men Norske Skog hadde funnet ut at de likevel ville tjene på en nedleggelse.

Konsernsjefen i Norske Skog, Jan Oksum, hadde nok håpet på at dette ikke ville bli noe problem, men PR-spillet til Geelmuyden skapte trøbbel. Han fikk sine egne kunder, meglertoppen Ove Gusevik og Stordalen og Spetalen til å fremstå som helter, og ga Oksum rollen som monsteret.

- Det er sånn det er i all dramatikk. Oksum spilte monsterrollen nesten perfekt, sier Geelmuynden til Dagbladet.

Han avslører nå hvordan han brukte næringsminister Børge Brende, LO-leder Gerd-Liv Valla, opposisjonspolitikere, lokalpolitikere og mediene som brikker i maktspillet i sine kunders favør.

"Union lever. Pasienten er frisk. Kroppstemperaturen er 37 grader. Gravferden må avlyses", proklamerte Petter Stordalen på torget i Skien til en massiv jubel fra 10.000 oppmøtte. Dette var ikke noe annet enn et velregissert PR-spill fra Geelmuyndens side.

Stordalen og Spetalens hovedproblem var at Norske Skog ikke ønsket å selge. Ta helterollen og hjelp de ansatte å utrede muligheten for videre drift, var rådet fra Geelmuynden.

Det hele endte imidlertid med at Norske Skog ikke solgte Union-fabrikken som ble lagt ned.

Les flere nyheter på E24.

På forsiden nå