Kaprer unge radiolyttere

P4 og Radio Norge er landets største ungdomskanaler.
<b>BYTTER KANAL: - Det beste med å høre på radio er at man kan gjøre andre ting samtidig, og så er det mye bra på radio, sier Nora Mellemstrand (26) i Oslo. Hun anslår at det blir mellom en halvtime og to timer radiolytting om dagen.</b>
BYTTER KANAL: - Det beste med å høre på radio er at man kan gjøre andre ting samtidig, og så er det mye bra på radio, sier Nora Mellemstrand (26) i Oslo. Hun anslår at det blir mellom en halvtime og to timer radiolytting om dagen.

Radio Norge synes det er overraskende at de har flere lyttere i 20-årene enn P3. Unge hører 25 prosent mer på radio enn for tre år siden viser ny undersøkelse.

Marius Lillelien i NRK synes ikke det er grunn til å uroe seg over tredjeplassen til P3.

- Det viktigste for NRK er at P3 har økt. Målet for P3 er 25 prosent i aldersgruppen 15-30, og det er vi ikke så langt unna å få til. For NRK er det helt flott at også de kommersielle kanalene øker, vi har ikke noe mål om totalt herredømme på radio, sier han.

Størst vekst i gruppen 20 – 29 er det Radio Norge som står for, med 6,6 prosent. Hakk i hæl følger P3, med en 5,9 prosent. Kristoffer Vangen i Radio Norge er dermed kanalsjef i landets nest største "ungdomskanal".

- Overraskende

- Det er faktisk noe overraskende. P3 henvender seg mer direkte til denne målgruppen enn det vi gjør. Men, det er en hyggelig overraskelse, legger han til.

Vangen forteller at Radio Norge la om profilen da de tok over kanalen fra TV 2 i desember 2007. De ønsket å gjøre profilen bredere, med mindre fokus på enkeltprogrammene og de mest kjente profilene.

- Vi spiller mye kjent musikk som Eagles og Bruce Springsteen. Unge oppdager ofte eldre musikk gjennom nettet. Siden vi er en av få kanalene som tilbyr dette på radio tiltrekker vi også unge lyttere så vel som voksne, sier han videre.

Også målt i antall minutter setter 20-åringene ny rekord.

- Vi har aldri målt at folk i denne gruppen har hørt så mye på radio tidligere med 76 minutter i snitt per dag, sier Kristian Tolonen i NRK og har bransjens rullerende ansvar for Radioundersøkelsen i år. Fra Radioundersøkelsen begynte å måle radiolyttingen digitalt i 2007 kan det samlede radiotilbudet vise til 25 prosent økning frem til i dag blant folk i 20-årene.

- Dette er viktig fordi det er morgendagens radiolyttere. I motsetning til det mange kanskje tror så viser dette at radio lever i beste velgående i Facebookgenerasjonen, sier Marius Lillelien, radiosjef i NRK.

På forsiden nå