Kraftig nedtur for mannebladet Alfa

Salget av mannebladet Alfa er allerede halvert. Nå skal fremtiden til magasinet vurderes.
NYTT BLAD: Alfa er nå ute med sin andre utgave.
NYTT BLAD: Alfa er nå ute med sin andre utgave.

I oktober lanserte Magnus S. Rønningen (31) mannemagasinet Alfa, og førsteutgaven skapte store overskrifter og solgte 35.000 eksemplarer.

Nå er salget halvert.

Tre forskjellige kilder opplyser til E24 at salget av utgave nummer to vil havne på 16-18.000 eksemplarer.

- Vi hadde ventet at salgstallene ville gå betydelig ned med andreutgaven. Så om de skulle være korrekt, har det lite å si for oss. Andreutgaven fikk lite presseomtale og hadde to ukjente jenter på coveret, skriver Rønningen i e-post til E24.

Det er Aller Media som er ansvarlig utgiver av magasinet, mens redaktør Magnus S. Rønningen og hans selskap Magnum Media leverer innholdet til magasinet.

- Jeg har selv ingen salgstall for nummer to ennå, men det er ikke veldig usannsynlig at vi havner der, bekrefter direktør i Aller Media, Rolf Hanche-Olsen, til E24.

Utgave nummer tre er å finne i butikkhyllene mandag.

Venter 30.000

Til sammenligning har konkurrentene Mann et snittopplag på 14.000, FHM 47.000 og Vi Menn 81.000.

Den unge redaktøren har i tidligere intervjuer røpet at han har visse forventinger til salgstallene fremover.

- Vi har ingen ambisjoner om at de neste utgavene vil kunne oppnå slike salgstall, men på lang sikt har vi et mål om å etablere på rundt 30.000 solgte eksemplar, sa han til NA24 en drøy måned etter lanseringen.

Rønningen er sikker på at de når dette målet.

- Jeg mener at et salg på 20.000 er kritisk i forhold til å være interessante for annonsørene, og jeg er trygg på at vi kommer til å etablere oss over dette nivået. På sikt er målet å stabilisere oss over 30.000 eksemplar, og det ser vi ingen grunn til å endre på. Vi har på rekordtid etablert et kjent merkenavn og gjort oss nasjonalt bemerket, fortsetter han i e-posten til E24.

Les anmeldelse av den første utgaven her:

Vurderer skjebne

Aller innrømmer at de hadde budsjettert med en nedgang, men Rønningen må levere, skal bladet overleve i fortsettelsen.

- Opplaget går alltid ned etter første nummer, mye på grunn av nyhetens interesse. I våre interne budsjetter opererer vi med et tall på under 20.000 blader, fortsetter Hanche-Olsen i Aller Media til E24.

Han understreker at et salgstall på 16-18.000 er noe forlaget kan leve med, men at Alfa bør selge over 20.000 eksemplarer skal det bli butikk på sikt.

- Dette er et krevende segment og det å lykkes er en tøff oppgave, så det er ikke noe åpenbart at vi kommer til lykkes med dette. Herresegmentet er veldig fragmentert.

- Til en viss grad er salget avhengig av hvor mye man satser på abonnement. Løssalg er i langt større grad utsatt for svingninger.

Hanche-Olsen forteller at det kan ta mange år før man lykkes, men det spørs om tålmodigheten varer så lenge:

- Så langt har Alfa innfridd og vi snakker ikke om noen avvikling ennå. Den tyngre langsiktige avgjørelsen vil vi ta et etter tre til fire blader, fortsetter Aller-direktøren.

- Ingen suksess

Medieekspert Lasse Gimnes hadde ventet seg mer av Alfa:

- Jeg registrerte at det var mange som var imponert over salgstallene for første utgave. Jeg tilhører ikke den kategorien. Innholdet var spennende og det fikk mye omtale, men jeg hadde ventet høyere salgstall, sier han til E24.

- De er langt unna å defineres som en suksess ennå.

Klikk her for å følge E24 på Facebook

Flere stemmer i:

- Det er tøft marked å komme inn i. Det er veldig mange som har brukket nakken. Vi Menn er vel det eneste som har lykkes skikkelig, sier Jan Vincent Jørgensen, ansvarlig for trykte medier i mediebyrået Carat.

Klikk her for å følge E24 på Facebook

Les også:

Les flere medienyheter på E24 Media

På forsiden nå