Laveste CD-salg på 19 år

I løpet av forrige uke kjøpte amerikanerne 4,95 millioner CD-er. Det er det laveste antallet siden målingene startet i 1991.
<b>RIHANNA:</b> Store artister som Rihanna hjelper lite på salget av CD-er.
RIHANNA: Store artister som Rihanna hjelper lite på salget av CD-er.

På tross av ferske utgivelser fra store artister som Lady Gaga, Eminem og Rihanna selges det færre og færre CD-er.

4,95 millioner på en uke er det laveste salgstallet man har hatt siden Nielsen SoundScan begynte å undersøke musikkbransjen i 1991, ifølge Billboard.

I løpet av de siste 19 årene har salgstallene vært under 5 millioner solgte enheter bare to ganger. Første gang var i slutten av mai da resultatet endte på 4.98 millioner.

Et av USAs største musikkselskaper, Universal Music Groups, satte for ikke lenge siden ned prisene på album til 60 kroner, men dette ser ikke ut til å hjelpe for salgstallene.

LES OGSÅ: - Dumper prisen på CD-en

Dårlig for nedlasting

Nedlasting av musikk ser foreløpig ikke ut til å kunne kompensere for fallet i CD-salget. Så langt kjøpes det flere fysiske CD-er enn det som lastes ned lovlig fra nett.

Kredittvurderingsselskapet Standard & Poor har uttrykt bekymring for musikkbransjen.

S&P fikk nylig i oppgave å vurdere Warner Music Group. Resultatene var så lave at aksjeratingen gikk fra stabil til negativ i forrige uke.

LES OGSÅ: PC-produsent tilbyr Spotify-konkurrent

Bekymret

Warner skylder på få nye album og mener salgstallene vil øke ved neste kvartal når en rekke store artister slipper plater. S&P ser likevel grunn til bekymring da de mener overgangen til nett endrer forretningsmodellen til de store selskapene.

S&P uttaler til Billboard at Warners forretningsmodell mangler tillit i de nye markedene og at analytikere vil se mer fra de store aktørene før de får tro på nye multirettighetsselskaper.

LES OGSÅ: Kaprer unge radiolyttere

Til forsiden.

På forsiden nå