Videorevolusjon ruller inn over Norge

Bruken av «video on demand» har så langt ikke tatt av i norske hjem. Nå lover leverandørene bedre tjenester.
KLIKK OG SE: Slik ser filmkiosken til Altibox ut. Altibox har 200.000 kunder som kan benytte seg av tilbudet, men brukern er så langt moderat. Sherlock Holmes er Nextgentels mest nedlastede film.
KLIKK OG SE: Slik ser filmkiosken til Altibox ut. Altibox har 200.000 kunder som kan benytte seg av tilbudet, men brukern er så langt moderat. Sherlock Holmes er Nextgentels mest nedlastede film.

Tilbyderne av video on demand – eller klikkfilm – melder om sterk vekst i antall utleide filmer.

En av utfordrerne i markedet, Nextgentel, opplyser til E24 at de i løpet av 2010 leide ut 33.000 filmer. Det tilsvarer cirka seks filmer i året per kunde.

Med 6.000 kunder tilknyttet sin filmkiosk er Nextgentels utfordreren i et marked der Alitbox og Get er de største aktørene.

Altibox, med over 200.000 kunder, meldte tidligere denne uken at de hadde satt ny utleierekord. I løpet av 2010 ble det totalt leid ut 800.000 filmer. Det var opp fra 600.000 året før. Alitbox-kundene leide i fjor i snitt nesten fem filmer.

Planlegger mer

Alitbox har nylig pusset opp sin filmkiosk, men lover å fortsette arbeidet med å lage den enda mer brukervennlig.

- Lanseringen av den nye filmportalen er første skritt på veien mot en ny filmhverdag på Altibox. Vi har planene klare og kommer med flere spennende nyheter i år, sa Altibox-sjef Leif Aarthun tidligere denne uken.

Lover flere filmer

Hos konkurrenten Get jobbes det nå iherdig med oppgradering av videokiosken. Både brukervennligheten og utvalget vil bli bedre i løpet av våren, forteller direktør for samfunnskontakt, Øyvind Husby til E24. Avtale med to ny filmleverandører er på plass, og vil presenteres i løpet av kort tid.

Altibox tilbyr i dag rundt 1.300 titler i sin filmkiosk. Get oppgir at de per dags dato tilbyr over 2.000 titler. Nextgentel, med sine drøye 3.000 titler, leder dermed foreløpig konkurransen om bredest utvalg.

Med kun 6.000 kunder betyr det at enkelte av filmene så langt i liten grad har fått publikum. Over 500 filmer ble aldri leid ut. Videre var det 1.000 av filmene som kun ble leit ut én gang, og 500 titler som bare ble leid to ganger.

Direktør for marked og informasjon i Nextgentel, Morten Ågnes, tror utleien vil øke betydelig ettersom flere og flere oppdager muligheten.

- Denne digitale filmkiosken er veldig tilgjengelig, og utvalget av filmer er betydelig større enn det man finner i en vanlig videoforretning. I tillegg slipper man å måtte reise til videobutikken for å levere filmen tilbake, sier Ågnes.

Kulde løfter salget

Han tror særlig det kalde vært på tampen av fjoråret fikk flere til å teste ut klikkfilm.

- Med minus 15 grader og snø de siste ukene, så er det nok mange kunder i videoforretninger, som kunne tenke seg en slik løsning, sier Ågnes.

Gigantene henger etter

Landets største TV-distributør, Canal Digital, lanserte sitt klikkfilmtilbud først i juni i fjor. Tilbudet er kun tilgjengelig på nett, men Canal Digital-eier, Telenor, planlegger nå å rulle ut filmleie som en applikasjon på Samsungs smart-TV-er.

Norges nest største TV-distirbutør, Riks-TV, har også en klikkfilm-løsning, men den skiller seg ut med at kundene betaler en fastpris for tilgang til drøye 100 filmer hver måned.

Viasat, som distribuerer TV-signaler til kunder med parabolantenne, tilbyr i dag klikkfilm, men kun til kunder som også har bredbånd.

Sjekk flere mediesaker på E24.no

På forsiden nå