- Lesere vil betale for nyheter

Wall Street Journal er positivt overrasket over betalende abonnenter på iPad og Kindle. Men en ny studie tyder på at abonnentene ikke konsentrerer seg om hva de leser.

BETALER FOR Å LESE: 1,6 millioner betaler for Wall Street Journal på papir, og 200.000 på nettbrett, hevder avisen selv.
BETALER FOR Å LESE: 1,6 millioner betaler for Wall Street Journal på papir, og 200.000 på nettbrett, hevder avisen selv.

Wall Street Journal (WSJ) hevder å ha 200.000 betalende abonnenter til nettbrett-versjonen av avisen.

- Da vi lanserte WSJ til iPad ble vi positivt overrasket over resultatet, sier Les Hinton, sjef for Dow Jones & Co., som publiserer WSJ.

Uungåelig overgang

Han er spesielt glad for at så mange lesere er villige til å betale for nyheter. WSJ på iPad eller Kindle koster 3,99 dollar i uken, tilsvarende omtrent 23 kroner.

Ifølge Hinton har 150.000 brukere begynt å betale for å lese WSJ på iPad, Kindle eller andre former for nettbrett, bare i løpet av det siste året. Tallet inkluderer ikke lesing fra smarttelefoner eller datamaskiner, bare nettbrett.

Til sammenligning er det 1,6 millioner som betaler for å få avisen på papir.

Hinton sier spesielt iPad og Kindle har vært populære plattformer for abonnementssalg. Han kommenterte abonnementstallene på et møte i Boston torsdag. Fredag startet salget av Apples iPad 2.

- Gratis er feil

- Det som virkelig overrasker oss er at andre aviser også ser ut til å få solgt abonnementer på nettbrett, men overgangen til mobile enheter er uungåelig. Å gi bort innhold gratis var feil, sier Hinton.

News Corp., som eier WSJ, har også begynt å selge abonnementer til The Daily, en avis som kun er tilgjengelig på iPad. De har foreløpig ikke publisert tall på abonnenter.

Konkurrenten New York Times Co. har sagt at deres nettbaserte abonnementsordning er «i sin siste testfase».

Konsentrasjonsvansker

Samtidig viser en ny studie at lesere konsentrerer seg mindre når de leser magasiner på iPad enn mediehusene hadde håpet. Det kan få konsekvenser for annonseformatene.

Annonsebyrået til Bonnier, CP&B, har intervjuet 15 fokusgrupper i tre amerikanske byer. Gruppene skal inneholde lesere som ofte leser magasiner på papir, nett og iPad.

Ifølge studien mister leserne raskt interesse for innholdet i iPad-magasiner, spesielt hvis produkter de vil kjøpe, blir omtalt. Da går leserne ut av applikasjonen de leser, og leter etter produktet på andre nettsider.

I tillegg melder Bonnier at leserne ofte tror at store redaksjonelle bilder i iPad-magasiner, egentlig er annonser. Leserne sier de også blir forstyrret av selve verktøyet de bruker for å lese: De tenker ikke at de «leser en artikkel», men at de «bruker en iPad».

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå