Bare halvparten av butikkjedene har nettbutikk

- I 2014 forventer kundene at de kan kjøpe kjøkkenutstyr, klær, verktøy, møbler og sportsutstyr på nett, sier redaktør Ole Martin N. Evensmo i Netthandel.no.

<p><b>TREGE:</b> Norske butikkjeder er seine med å skaffe seg nettbutikk, til tross for at 8 av 10 nordmenn handler på nett.<br/></p>

TREGE: Norske butikkjeder er seine med å skaffe seg nettbutikk, til tross for at 8 av 10 nordmenn handler på nett.

Han er overrasket over at bare halvparten av butikkjedene har nettbutikk. 

- 8 av 10 nordmenn nå handler på nett. Det er derfor overraskende å se at halvparten av butikkjedene fortsatt ikke tilbyr sine kunder å handle på nett, sier Evensmo.

- Mangler endringsvilje

Bransjenettstedet har gått igjennom hundretalls butikkjeder for å finne ut hvordan det står til med norske bedrifter på nettet. Bransjen som kommer best ut er elektronikk, der de fleste kjedene også har nettbutikk. 

- For det første kreves det en helt annen kompetanse for å selge på nett enn via fysiske butikker. Mange kjeder sliter med manglende kunnskap om digitale kanaler og hvilke muligheter som finnes på nett.

- Manglende innovasjonskultur, interne interessekonflikter og manglende endringsvilje er nok også mulige forklaringer.

Matvarebransjen henger etter

I de fleste bransjene er det variert hvem som har nettbutikk, mens matvarebransjen henger lengst etter.

- Enkelte butikkjeder har veldig informative og inspirerende nettsider med velfungerende nettbutikk, mens andre kjeder knapt er synlige på nett og satser utelukkende på sine fysiske butikker. I 2014 forventer kundene at de kan kjøpe kjøkkenutstyr, klær, verktøy, møbler og sportsutstyr på nett. Det virker ikke som alle norske butikkjeder har fått med seg dette.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå