Én av tre bedrifter søker ansatte på Facebook

- Altfor få, sier ekspert på sosiale medier Cecilie Staude om arbeidsgiveres søken etter ansatte i sosiale medier.

SOSIALE MEDIER: 57 prosent av næringslivslederne svarer i en ny undersøkelse at de vil bruke sosiale medier for å tiltrekke seg nye ansatte.
SOSIALE MEDIER: 57 prosent av næringslivslederne svarer i en ny undersøkelse at de vil bruke sosiale medier for å tiltrekke seg nye ansatte.

600 næringslivsledere ble nylig spurt om bedriftens bruk av sosiale medier for å tiltrekke seg potensielle nye ansatte.

På spørsmålet «Hvilke sosiale medier vil dere benytte til å markedsføre dere overfor potensielle nye ansatte fremover?», svarte 32 prosent Facebook, mens 29 prosent svarte egen hjemmeside.

Kun 7 prosent bruker LinkedIn, mens Twitter kom lenger ned på listen, med 3 prosent.

Les også: Én av tre bruker sosiale medier til jobbjakt

Førstelektor på BI, Cecilie Staude, er ekspert på markedsføring og bedrifters bruk av sosiale medier. Hun synes tallene er lave.

- De virksomhetene som ikke innser at sosiale medier vil bli viktige i rekrutteringsøyemed, vil tape på det. Det blir viktigere og viktigere å skreddersy budskapet for å nå målgruppen, og sosiale medier gir bedre mulighet til å nå spesifikke målgrupper på flere arenaer, sier Staude.

Økning fra fjoråret

At 57 prosent i en eller annen form vil benytte seg av sosiale medier til rekruttering, er likevel en stor økning i forhold til fjoråret, da kun ti prosent svarte det samme.

Staude synes ikke det er overraskende at Facebook topper listen.

- Det er nok fordi det er plattformen med flest brukere. Det er nyttig for bedrifter å profilere seg på Facebook er siden hvor «alle» er.  LinkedIn er også en viktig plattform for rekruttering, men man når færre folk, sier hun.

Best i verden

I storkonsernet DNB anser man det å være aktiv i sosiale medier som alfa og omega.

Banken er veldig aktiv på Facebook og Twitter og ble nylig kåret til den banken i verden med høyest responsrate (95 %) ved hendvendelser på Facebook, av det store internasjonale analyseselskapet Socialbankers.

- Vi har stor tro på at det å gi et godt og relevant innhold, og å være tilgjengelig for kundene på sosiale medier er vel så viktig for rekrutteringen som den tradisjonelle tilnærmingen, sier sosiale medier-sjef, Nina Hareide Larsen.

SOSIALE MEDIER-SJEF: Nina Hareide Larsen i DNB mener Facebook tilbyr en kontakt med kundene man ikke kan få andre steder.
SOSIALE MEDIER-SJEF: Nina Hareide Larsen i DNB mener Facebook tilbyr en kontakt med kundene man ikke kan få andre steder.

Fikk 1800 klikk på en halvtime

Larsen forteller at alle stillingsannonser blir lagt på en egen side på dnb.no, men flere blir i tillegg delt på sosiale medier når det kan skaffe potensielle kandidater.

- Det er stor interesse for sommerjobbene våre, og de stillingene delte vi på Facebook. I løpet av en halvtime hadde 1800 personer klikket seg inn på lenken til hjemmesiden vår. Brukere av sosiale medier er midt i målgruppen vår for denne typen jobb, og det viste seg å være en veldig effektiv kanal, sier Larsen.

Les også: Tvitret seg til drømmejobb

Hun er opptatt av hvordan sosiale medier både kan gagne kundene og banken selv.

- Den dialogen man har på Facebook, kunne man aldri fått andre steder. Vi gir kundene råd, informasjon og hjelp, men lærer også mye om hva som beveger seg der ute, sier Larsen.

Oppdragsgiver er overrasket

Den ferske undersøkelsen er gjennomført av Norstat for rekrutteringsselskapet Amesto People.

Kommunikasjons- og markedsansvarlig i Amesto, Cecilie Fensholt, er overrasket over resultatene. Hun deler synet til Staude om at tallene er for lave.

- Det er overraskende at ikke enda flere ser mulighetene som finnes der ute. Våre konsulenter i rekrutteringsavdelingen bruker sosiale medier veldig aktivt, sier hun.

Regionssjef Astrid Warmington i Amesto er spesielt aktiv på LinkedIn. Hun snakker så varmt om nettstedet at man kunne tro hun jobbet der.

- Det er en fantastisk mulighet til å presentere bedriften og tiltrekke seg ansatte. Du kan lære nye ting og dele kunnskap. Man kan også finne såkalte passive søkere, de som allerede har en jobb, men kunne tenke seg å bytte, sier hun.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå