Fremtiden er ikke en pressemelding

Børsnoterte selskaper bør bruke Twitter og Facebook for å øke aksjonærverdiene.

<p>- BRUK TWITTER: E24s spaltist mener de sosiale mediene er vei å gå for børsnoterte selskaper.<br/></p>

- BRUK TWITTER: E24s spaltist mener de sosiale mediene er vei å gå for børsnoterte selskaper.

Med noen få unntak, overser mange norske børsnoterte selskaper hvilke unike muligheter som ligger i bruk av sosiale medier for investor relations-funksjonen.

Aker Solutions, Hydro og Statoil har en strategi på plass, men selv de kan være mer kreative og utnytte potensialet bedre. Fremtidig kommunikasjon med markedet og investorene vil skje på flere plattformer og gi en bedre dialog og muligheten til å kontrollere budskapet i større grad.

Twitter, Google+ og Facebook har mange av de samme funksjonene og karakteristikkene, slik at det ikke er nødvendig å skille kanalene i følgende innlegg. Alle tillater de deling, presentasjon og løpende toveis kommunikasjon.

Hvorfor skal informasjon kun være tilgjengelig for de som sitter i samme rom og forbeholdes de som selskapet eller tredjepart har klart å skrape sammen for anledningen?

Mange er redd for å ta det første skrittet, fordi veien er ny og det ikke har blitt etablert en bransjestandard, men utviklingen lar seg ikke stoppe. Sosiale medier har blitt latterliggjort som selvposering og merkevarebygging hos unge mennesker, men det er akkurat hva ledelse og selskaper bør gjøre for å øke aksjonærverdiene.

Problemstillingen ble aktualisert når Baard Schuman, administrerende direktør i Selvaag, skrev på Twitter «løp og kjøp :)» med henvisning til en DNB-analyse med samme konklusjon. Jeg skal ikke gå inn på selve setningen og smiletegnet, men heller det faktum at det er positivt at ledelsen engasjerer seg ut over kvartalspresentasjonene.

Hvorfor skal ikke selskapet få lov til å kommentere analyser? Bevegelser i underliggende bransje, utvikling hos konkurrenter, argumentere mot feilaktige påstander? Kontinuerlig synliggjøring av strategi og mål, kan ikke være annet enn positivt.

Det ligger i kortene at disse temaene må behandles med omhu, men vi skal ikke glemme at analytikere og større forvaltere har god adgang til ledelsen, og får ofte en til en-møter midt i kvartalet for å diskutere fremgang. Morgenmøter hos meglerhusene med presentasjon for utvalgte kunder, er også egnet til å skape skjevheter. Bruken av sosiale medier vil løfte informasjonen som sirkulerer i disse møtene frem i lyset, og gjøre banen lik for alle.

Kritikerne vil hevde at ledelsen kan forsnakke seg, eller skryte uhemmet av egen aksje, men er det ikke bedre at alt skjer i offentligheten? Jeg mener at man skal ha større takhøyde når informasjonen er tilgjengelig for alle. Det ikke ny og spenstig informasjon som skal deles, men heller en presisering av allerede tilgjengelige nyheter, pakket inn i riktig format.

Det er ingen grunn til at spekulasjoner, forvridde fakta og rykter skal kunne leve sitt eget liv, uten at ledelsen har mulighet til å motsi eller belyse. I dag er det kun den heldige analytikeren som får ledelsen på tråden, som får bekreftet eller avkreftet i første instans. Det er mer enn urimelig.

Hvis man ser på mulighetene som ligger i bruken av sosiale medier, kan det revolusjonere kontakten med allmenheten. Selskapene kan legge ut presentasjoner, kommentere slides, avholde møter «live» på for eksempel Google+ med spørsmål fra publikum. Det behøver ikke være tidkrevende, fordi teknologien er allerede på plass, gratis for alle.

Et selskap innen oljesektoren bør være en ledende informasjonsgiver for hva som skjer i bransjen og hvilke muligheter som ligger i fremtiden. IR-avdelingen til verdens største riggselskap har stor kontroll på hva som skjer i riggmarkedet, og denne informasjonen kan deles. Det vil skape interesse for aksjen, vise at ledelsen følger med og utdanne nye investorer. Hvis en journalist eller investor lurer på noe i det aktuelle markedet, er det ingen grunn til at ikke IR-ansatte kan være premissleverandører og ta del i meningsutvekslingen.

Merk at det ikke er snakk om å spekulere i fremtidig inntjening, eller større åpenhet rundt løpende drift, men å gjøre seg gjeldende i bransjen og informasjonsflyten som allerede er der. Det gjør at man blir mer relevant og treffer de riktige menneskene når man først har noe viktig å fortelle markedet.

Ser man over dammen er det mange store og små investorer som allerede er på sosiale medier, og bruker dette daglig i sitt beslutningsgrunnlag. Det er flere nyskapninger i dette segmentet som for eksempel Stocktwits og Estimize.

Sistnevnte er en plattform der alle kan gi sine inntjeningsestimater for ulike selskaper, og vi har sett de siste kvartalene at det reelle konsensus treffer bedre enn 11 analytikere intervjuet av Reuters.

Mange selskaper ønsker naturligvis å bruke ressursene sine på kjernevirksomheten, men et børsnotert selskap vil alltid «selge» to produkter: Underliggende vare og aksjen.

Fremtiden er ikke en pressemelding skrevet av en innleid tredjepart og statisk sendt til noen få nyhetsredaksjoner. Det er den gamle måten.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå