Gjensidige kvitter seg med denne karen

Og skal bruke 60 millioner kroner på ansiktsløftning av selskapet.

<p><b>PENSJONERES:</b> Dagens versjon av Gjensidige-vekteren byttes ut i en ny versjon med mindre detaljer.<br/></p>

PENSJONERES: Dagens versjon av Gjensidige-vekteren byttes ut i en ny versjon med mindre detaljer.

Forsikringsgiganten Gjensidige pusser opp logoen sin. Til jul skal en ny versjon av den nå 80 år gamle Gjensidige-Vekteren overta for dagens logo.

Samtidig endrer forsikringsselskapet hele sin visuelle profil. Reprofileringen er ventet å koste til sammen 60 millioner kroner i år og til neste år.

- Dette gjør vi innenfor de budsjettene vi har til løpende drift, men kostnadsanslaget for logoskiftet er på rundt 20 millioner i år og 40 millioner neste år, sier Cecilie Ditlev-Simonsen i Gjensidige.

Hun er konserndirektør med ansvar for selskapets merkevare og kommunikasjon.

- Kostnadene inkluderer nye kundeportaler på nett og omskiltning av kontorer i tre land.

<p><b>NY LOGO:</b>Slik blir den nye logoen til forsikringsselskapet. Færre detaljer skal gjøre logoen mer anvendelig på nett. Bruk av to blåfarger skal gi den mer liv, og sirkelformen skal gjøre den vennligere.<br/></p>

NY LOGO:Slik blir den nye logoen til forsikringsselskapet. Færre detaljer skal gjøre logoen mer anvendelig på nett. Bruk av to blåfarger skal gi den mer liv, og sirkelformen skal gjøre den vennligere.

- Hvorfor gjør dere dette?

- Hovedbegrunnelsen for å gjøre et nytt skifte nå er at vi ønsket å tilpasse profilen vår til de digitale flatene. Kommunikasjon på nett blir stadig viktigere for oss. Den andre grunnen er at vi ønsker oss et mer tidsriktig uttrykk. Vi har utviklet en profil som er fargerik og leken, sier Ditlev-Simonsen

Vil sette ny standard

Hun sier målet med endringene er at selskapet skal bli gjenkjent selv om man ikke ser selskapsnavnet eller logoen.

- Profilen vår skal være så distinkt at den setter en ny bransjestandard. Vi jobber i en bransje der det er mye generisk informasjon, klisjeer og bruk av stock photos (red. anm. stock photos er bildedatabaser med illustrasjonsbilder. Bildene er tatt med modeller og fremstår ofte som kunstige).

Ifølge Ditlev-Simonsen er det hele et ledd i arbeidet for å bli det mest kundeorienterte selskapet i nordisk forsikringsbransje.

Kjøper mer reklame

Samtidig som Gjensidige bruker penger på en ansiktsløftning, vil selskapet kjøpe seg mer reklameplass i norske medier.

- Vi kommer til å trappe opp markedsføringen, og har gjort det allerede i år. Økt synlighet er blitt viktigere i en bransje som er preget av stadig tøffere konkurranse. Vi kommer med en kampanje i desember, samtidig som håndballjentene spiller EM i Serbia.

(Saken fortsetter under bildet)

<p><b>FÅR NYE DRAKTER:</b>Kvinnelandslaget i håndball spiller med Gjensidige-logoen på drakten. Til jul får spillerne drakter med ny logo.</p>

FÅR NYE DRAKTER:Kvinnelandslaget i håndball spiller med Gjensidige-logoen på drakten. Til jul får spillerne drakter med ny logo.


Gjensidige er hovedsponsor til kvinnelandslaget, og håndballjentene har derfor en stor Gjensidige-logo foran på drakten.

Måtte kutte detaljer

Den nye logoen og visuelle profilen er satt sammen av staben i Dinamo Design.

Daglig leder Axel Hartvig-Larsen sier de har prøvd seg med en rekke nye versjoner av logoen. Det viktigste var å få den enklere.

- Når logoen brukes på digitale flater, så begrenser det detaljnivået man kan bruke, forklarer Hartvig-Larsen.

Han sier at den runde logoen er ment å gjøre uttrykket hyggeligere og dermed mer tilgjengelig.

- Vi gjorde også tester der vi prøvde oss med bare ansiktet og hatten, men da ble han seende ut som en fisker. Så begynte vi å tenke at ansiktstrekkene ikke var viktig, og at vi burde konsentrere oss om helheten. Det viktige med Vekteren er at han skal symbolisere tryggheten, og vi mener han gjør det selv om vi har tatt bort en del av strekene.

<p><b>MANGE FARGER:</b>Ved bruk av fargerike illustrasjoner ønsker Gjensidige å fremstå både mykere og varmere.<br/></p>

MANGE FARGER:Ved bruk av fargerike illustrasjoner ønsker Gjensidige å fremstå både mykere og varmere.

En viktig del av det nye uttrykket til Gjensidige er bruk av fargerike illustrasjon.

- Vi har bruk veldig mange farger. Det skal bli frodig, varmt, menneskelig og nært. Vi skal bruke fargene som er ute i folks liv. Vi vil bruke dette i stedet for de litt kleine bildene som alle i bransjen bruker, sier Hartvig-Larsen.

«Gjenstridige»

Merkevareekspert Christian Sinding i Brand Consulting tror ikke folk vil oppleve den nye logoen som noen stor forskjell.

- Dette er en grei og pen etterfølger av den gamle logoen. Det blir interessant å se hvordan det nye visuelle uttrykket deres blir. De sier selv at det skal være enkelt og vennlig. Det skal bli spennende å se hvordan det går med et selskap som på folkemunne kalles «Gjenstridige», sier Sinding.

E24 BEDRIFT: Sjekk Gjensidiges resultat

I filmen nedenfor ser du Gjensidiges egen presentasjon av den nye profilen.

På forsiden nå