Instagram: - Vi skal ikke selge bildene dine

Nye brukeravtaler fikk Instagram-brukerne til å rase. Nå forsøker Instagram å rydde opp.

<p><b>RETRETT</b>: Instagram gjør retrett etter at brukerne ble sinte over de nye bruksvilkårene - som tok sikte på å melke annonsepotensialet i bildedelingstjenesten.<br/></p>

RETRETT: Instagram gjør retrett etter at brukerne ble sinte over de nye bruksvilkårene - som tok sikte på å melke annonsepotensialet i bildedelingstjenesten.

I går varslet bildedelingstjenesten Instagram, som er eid av Facebook, at det innfører nye brukervilkår fra midten av januar.

Endringene tok sikte på å utnytte de kommersielle mulighetene som bildedelingen innbyr til, og ville blant annet gi Instagram rett til å selge brukernes bilder og brukerinformasjon til annonsører.

Utover dagen i går raste debatten om de nye vilkårene på nettsteder og sosiale medier. Mange brukere ble rasende - både fordi det juridiske dokumentet som presenterte endringene, var vanskelig å forså, men også fordi endringene sår tvil om hvem som eier bildene man legger ut, og hvem som har rett til å ta seg betalt for å bruke dem videre.

Nå forsøker Instagram å rydde opp.

- Takk, og vi lytter, skriver medstifter av bildedelingstjenesten, Kevin Systrom, på Instagrams blogg.

- Etter at vi introduserte endringene har vi fått med oss at mange brukere er forvirret og sinte over hva endringene betyr, skriver Systrom, som i sommer ble søkkrik da Facebook kjøpte Instagram for en milliard dollar.

LES OGSÅ: Instagram-kjøp godkjent: Facebook fortsatt i minus

Han skriver videre at han vil forsøke å oppklare forvirringen rundt de punktene der reaksjonene har vært sterkest; annonsering på Instagram og eierskapsrettigheter til bildene som legges ut.

- Vår intensjon med å oppdatere betingelsene var å kommunisere at vi ønsker å eksperimentere med innovativ annonsering som føles passende på Instagram. Isteden ble det oppfattet som at vi skulle selge bildene dine til andre uten å gi kompensasjon. Det er ikke sant, og for å være klar: Det er ikke vår intensjon å selge dine bilder.

Samtidig skriver han at Instagram helt fra begynnelsen av er ment å være en næringsvirksomhet, og at en av måtene man kan bli en lønnsom bedrift er gjennom å selge annonser.

Systrom vil også klare opp i forvirringen om hvem som eier bildene som legge ut.

- Instagrams brukere eier sitt eget innhold og Instagram krever ikke eierskapsrettigheter til dine bilder, slår Systrom fast.

LES OGSÅ: Instagram kan bruke barna dine i reklame


Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå