Kampanje-eier: - Jeg pantsatte kåken

Knut Kristian Hauger pantsatte huset for å kjøpe nettstedet og bladet Kampanje. Det angrer han ikke på i dag. 

<p><b>I MEDVIND:</b> Daglig leder og redaktør Knut Kristian Hauger i Kampanje Forlag AS har all grunn til å smile.</p>

I MEDVIND: Daglig leder og redaktør Knut Kristian Hauger i Kampanje Forlag AS har all grunn til å smile.

Det var i mars 2009 at Knut Kristian Hauger, Erlend Fossbakken og Hilde Nyman stiftet Kampanje forlag, etter å ha kjøpt magasinet og nettstedet av Hjemmet Mortensen.

De tre var allerede ansatt i Kampanje da salget fant sted.

- Jeg pantsatte kåken, og må innrømme at jeg følte litt på det en stund. Heldigvis har vi klart oss bra, og har nå penger på bok, sier redaktør Hauger til E24. 

LES OGSÅ: Ansatte kjøper Kampanje

I medvind

For det går så det suser for nisjeavisen, som skriver om kommunikasjons- og reklamebransjen. 

Ifølge kredittopplysningsselskapet AAA Soliditet AS 2011 omsatte selskapet for 10,6 millioner, og hadde et årsresultat på vel 1,5 millioner kroner. 

Sjekk selskapets regnskap på E24 Bedrift.

Det er en solid vekst siden oppstartsåret 2009, da de omsatte for 3,7 millioner kroner og hadde et årsresultatet på 99.000 kroner.

- Overskuddet har vokst med 25 prosent fra 2010 til 2011, og for andre år på rad ligger driftsmarginen på om lag 20 prosent, sier Hauger fornøyd.

Bladet vant dessuten Fagpresseprisen 2012 og slo 69 andre blader i kampen om tittelen «årets fagblad».

LES OGSÅ: Her er alt du trenger å vite om Norge AS

Så potensiale

Hauger forklarer tanken om å kjøpe kom av at han i tiden hvor Hjemmet Mortensen så at det var mye potensiale som ikke ble tatt ut. Grep som at redaksjonen sitter tett på salgsavdelingen er noe av det som ifølge Hauger har ført til bedre tider.

- For et så spisset produkt som oss er det nok en fordel at redaksjonen og salg sitter tett sammen uten at det går på bekostning av det presseetiske, mener han.

LES OGSÅ: Næringslivet punger ut for festlig hjelp

Han sier også at de har satset mye på å forbedre nettsiden, men understreker at det allerede hadde blitt lagt et godt grunnlag da trioen overtok i 2009.

- All ære til Hjemmet Mortensen og redaksjonsledelsen som tidlig tok posisjon på nett. Løpet hadde nok vært kjørt hvis vi kun hadde satset på bladet, mener han.

LES OGSÅ: Omsetningsrekord etter at ansatte kjøpte selskapet

Saken fortsetter under bildet. 

<p><b>JUBLENDE GJENG:</b> I 2011 feiret de ansatte i Kampanje at de hadde fått prisen for årets beste forside for magasin. I 2012 vant vant de fagpresseprisen. Foran fra venstre: Knut Kristian Hauger, Erlend Fossbakken og Madeleine M. Karlstrøm. Bak fra venstre står Dag Robert Jerijervi, Hilde Nyman og Johanne Lund.<br/></p>

JUBLENDE GJENG: I 2011 feiret de ansatte i Kampanje at de hadde fått prisen for årets beste forside for magasin. I 2012 vant vant de fagpresseprisen. Foran fra venstre: Knut Kristian Hauger, Erlend Fossbakken og Madeleine M. Karlstrøm. Bak fra venstre står Dag Robert Jerijervi, Hilde Nyman og Johanne Lund.

Tenker nytt

Kampanje har den siste tiden gjennomført flere seminarer med ulike temaer. Blant annet har mediebransjens utfordringer vært et tema. Ulike aktører fra aktuelle bransjer inviteres, og ifølge redaktøren har seminarene vært en suksess. 

- Hittil har dette blitt veldig godt mottatt. Det skaper dessuten en synergieffekt, blant annet ved at vi plukker opp saker på arrangementene, sier han.

Vet du om et selskap E24 bør besøke? Tips vår journalist.

-Det er viktig å jobbe strategisk med å skape inntektsområder som er mindre konjunkturfølsomme enn annonsemarkedet, legger han til. 

Om veien videre sier Hauger at de nå ser på muligheter innen mobil og nettbrett. 

LES OGSÅ: Dette er Norges ti største selskaper

- I dag har en million nordmenn tilgang til et nettbrett, og vi tror både nettsiden og bladet kan fungere bra denne kanalen. Utfordringen er å finne gode abonnementsløsninger, mener han.

-Man må tenke smart. Det er en rekke aktører innen utvikling, og en del trår nok litt feil når det kommer til dette. Det er ikke alltid nødvendig å velge en av de dyreste løsningene, sier den ambisiøse redaktøren.

Vil beholde papir

I dag står Kampanje.com for mellom 60 og 70 prosent av inntektene til Kampanje Forlag AS. Bladet har 20.000 lesere, mens nettet nå har 30.000.

Ifølge Hauger står papirutgaven foreløpig trygt.

- Da vi tok over fikk jeg spørsmålet «når legger dere ned bladet?». Personlig har jeg fortsatt tro på papirproduksjon, sier han. 

LES OGSÅ: Spinndoktorene håvet inn 474 millioner i fjor

Han har riktignok andre retningslinjer for Kampanje enn da Hjemmet Mortensen styrte skuten.

- Den gangen fulgte vi en slavisk publiseringsplan, hvor bladet måtte ut til en bestemt dato. I dag er vi mer fleksible, og har større fokus på å få ut et godt produkt enn å publisere på en bestemt dato, sier han.

- Jeg tror ikke det spiller så stor rolle for leserne om bladet kommer ut 29. juni eller 5. mai hvis produktet blir bedre av å vente litt.

LES OGSÅ: Her er selskapene som klatrer

Ikke utenkelig å selge

Siden 2009 har det blitt mange lange arbeidsdager på staben, som nå består av fem skrivende samt to årsverk tilknyttet diverse tjenester.

Selskapet har fått flere henvendelser fra interesserte kjøpere, men hittil har Hauger takket nei hver gang.

Han innrømmer imidlertid at han ikke er fremmed for å selge, hvis den riktige kjøperen kommer og banker på døren.

- Det er viktig at det er en aktør som deler vårt engasjement og har en gjennomtenkt plan for hvordan vi skal drive videre, både redaksjonelt og kommersielt, forklarer han.

- Men dette er ikke noe vi sitter og tenker på i hver lunsjpause, sier han lattermildt.

LES OGSÅ:

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå