Maarud gir seg ikke i «potetgull»-saken - tar Kims til retten igjen

Etter et knasende nederlag i første rettsinstans vil Maarud forby Kims å bruke ordet «potetgull» i sin markedsføring frem til ankesaken er behandlet.


<p><b>DETTE ER POTETGULL:</b> Det mener i hvert fall Oslo Tingrett, som har slått fast at Maarud ikke kan kreve enerett på ordet. Nå krever Maarud at Kims ikke får kalle sine produkter potetgull før ankesaken er ferdig behandlet.</p>

DETTE ER POTETGULL: Det mener i hvert fall Oslo Tingrett, som har slått fast at Maarud ikke kan kreve enerett på ordet. Nå krever Maarud at Kims ikke får kalle sine produkter potetgull før ankesaken er ferdig behandlet.

Den helsprø snackskrigen mellom potetgullgigantene Kims Og Maarud har nylig tatt en ny vending. Krangelen dreier seg om hvorvidt andre potetgullprodusenter enn Maarud kan bruke betegnelsen «potetgull» på sine produkter.

Saken endte i Oslo Tingrett som kom frem til at Maaruds varemerkeregistrering av potetgull er ugyldig. Maarud har besluttet å anke dommen.

Nå møtes snart potetgullgigantene hverandre i retten i gjen. Denne gangen krever Maarud at Kims ikke skal få bruke ordet potetgull i markedsføring frem til ankesaken er ferdig behandlet. Det bekrefter saksbehandler i Borgarting Hans Kåre Hauan til E24. Saken skal behandles i retten onsdag og torsdag 10-11. februar denne uken.

Mener Kims driver kynisk spill

Administrerende direktør Chris Samways i Maarud forklarer at bakgrunnen for begjæringen er at Kims har benyttet begrepet «potetgull» i sin digitale markedsføring av sine produkter.

Fordi Maarud har anket dommen i tingretten er den ikke rettskraftig, og dermed mener Maarud at Kims ikke kan benytte seg av merkevaren frem til ankesaken, som skal behandles i november, er ferdig. Derfor tar de nå Kims til retten fordi konkurrenten har brukt ordet potetgull på sine nettsider og på Facebook.

– Vi mener at dette ikke er fair play. Det er misbruk av det norske rettssystemet. Det koster alle tid, penger og ressurser. Det er ingenting i veien for dem å vente på den avgjørelsen. De bruker potetgullvaremerket vel vitende at vi er nødt til å stoppe dem. Det de har gjort er et kynisk spill, ved å prøve å provosere frem en situasjon som skaper forvirring i markedet, sier Samways til E24.

Han legger ikke skjul på at han er lei av å krangle med Kims i retten.

– Jeg har lyst til å selge potetgull. Hvis vi skal ha en kamp med Kims, så vil jeg at den kampen skal foregå i butikken – ikke i rettssalen.

Artikkelen fortsetter under videoen fra VGTV:

Uenig med Maarud

Kommunikasjonsdirektør Robert Rønning i Orkla, som eier Kims, er ikke enig med Samways i at Kims bruk av ordet potetgull er et kynisk spill.

– Det er ikke noe kynisk spill. Det er snakk om en helt enkel bruk av ordet på samme måte som alle andre som bruker potetgull. Det er over 380.000 treff på potetgull på Google, de aller fleste av treffene er ikke direkte knyttet til Maarud sine produkter, sier Rønning.

Samways reagerer på at dere ikke kunne vente til november, når ankerettssaken skulle avgjøres. Hva vil du si til det?

– Det er derfor vi møtes i retten. Vi er uenig med Maarud i dette, sier han.

Rønning viser til at de bruker potetgull på en generisk og forsiktig måte på deres Facebook-side og på nettsidene.

– Vi har ikke merket våre produkter som potetgull, men kun brukt ordet på vanlig måte i omtale av våre produkter og kategorien generelt, sier han.

– Bør være forsiktig

Språkforsker Finn-Erik Vinje har tidligere sagt til E24 at man bør være svært forsiktig med å nekte andre å bruke ord som «potetgull».

– Fra allmennspråklig synsvinkel er det synd om deler av vokabularet snevres inn til å brukes om kun én ting, sa Vinje.

Han fikk støtte av tidligere Aftenposten-redaktør Per Egil Hegge, som er kjent for sin faste språkspalte i samme avis.

– Jeg kan ikke skjønne at noen kan påberope seg enerett på «potetgull», sa Hegge.
Eksperter E24 har snakket med mener den opprinnelige dommen i praksis betyr at det er fritt frem for Orkla-eide Kims, og andre potetgullprodusenter, å benytte seg av potetgull i markedsføringen av sine produkter.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå