- NRKs Hurtigruten-stunt verdt titalls millioner

NRKs planlagte 134 timer lange direktesending fra Hurtigruten vil gi selskapet PR verdt mange millioner kroner.

LIVE LANGS KYSTEN: NRK vil sende i fem og et halvt døgn fra hurtigruteskipet MS Nordnorge.
LIVE LANGS KYSTEN: NRK vil sende i fem og et halvt døgn fra hurtigruteskipet MS Nordnorge.

- Dette er definitivt mye verdt – både for Hurtigruten og destinasjonene som ligger langs ruten, sier byråleder Stian Lyberg i mediebyrået Vizeum.

Han mener NRKs planlagte sending fra hurtigruteskipet MS Nordnorge er en gavepakke til Hurtigruten.

- Det er vanskelig å tallfeste verdien i kroner og øre, men vi snakker om eksponering verdt titalls millioner kroner, sier Lyberg.

Han understreker at en rekke faktorer vil påvirke verdien. Den viktigste er antall seere, men fremstillingen av reisen og ikke minst været vil også spille inn, mener Lyberg.

- Hvis det er tåke og regn på hele turen, vil den jo ikke fremstå som like fin som når det er midnattsol og fint vær.

Vel så viktig som sendingen i Norge, er distribusjonen i andre lander.

- Dette programmet er jo i første omgang rettet mot det norske markedet. NRKs evne til videresalg vil derfor være helt avgjørende for verdien for selskapet.

- Umulig å beregne

Ledelsen i Hurtigruten er ikke i tvil om at sendingen vil bety mye, men våger ikke å gi et eksakt anslag på verdien.

Kommunikasjonsdirektør Ragnar Norum i Hurtigruten.
Kommunikasjonsdirektør Ragnar Norum i Hurtigruten.

- Det er klart at dette har en veldig stor eksponeringsverdi, men det er umulig å regne PR-veriden av dette, sier kommunikasjonssjef Ragnar Norum i Hurtigruten.

Han sier flere faktorer er med på å avgjøre hva sendingen er verdt for selskapet. Den viktigste faktoren er seertallet. Da NRK2 i 2009 sendte den 7 timer og 16 minutter lange dokumentaren om Bergensbanen ble sendingen i snitt fulgt av 175.000 seere. Hele 1,2 millioner var innom i løpet av sendingen, og på det meste var det 450.000 seere samtidig.

Videresalg til utlandet spiller denne gangen også en viktig rolle. NRK vil lage flere kortere versjoner av reisen med Hurtigruten for salg til utenlandske TV-stasjoner.

En tredje faktor er promoteringen på NRK1. NRK sender allerede reklame for sendingen i beste sendetid på NRK1. Målet er å trekke flest mulig seere til selve sendingen på NRK2.

Liten effekt

Dette er ikke første gang Hurtigruten eksponeres i beste sendetid på statskanalen. I 2006 sendte NRK en dokumentarserie om livet på hurtigruteskipet «MS Midnatsol». Hurtigruten er usikker på i hvor stor grad de 20 episodene resulterte i økt salg, men registrerte i ettertid flere bestillinger til skipet som hadde hovedrollen i serien.

NSB opplevde heller ingen spesiell økning i salget etter dokumentaren i 2009.

(saken fortsetter under bildet)

PÅ SPORET: I 2009 sendte NRK2 en dokumentar der hele turen på Bergensbanen ble filmet.
PÅ SPORET: I 2009 sendte NRK2 en dokumentar der hele turen på Bergensbanen ble filmet.

 

- Trafikken på Bergensbanene har vært veldig stabil ganske lenge. Sendingen skapte sikkert reiselyst for mange, men vi så ingen økning i salget som kunne knyttes direkte til sendingen, forteller kommunikasjonssjef Åge-Christoffer Lundeby i NSB.

Han legger til at mange av passasjerene kommer fra utlandet, og at derfor få ble eksponert for sendingen eller oppmerksomheten knyttet til banens jubilé det samme året.

- Sendingen skapte et fantastisk engasjement her i Norge, men i utlandet genereres trafikken av helt andre mekanismer, sier Lundby.

- Kan bli statisk

Daglig leder Geir Kjærnes i mediebyrået In Sight er spent på hvordan NRK skal løse maratonsendingen. Han mener sjansen er stor for at sendingen blir for statisk, og at seerne dermed vil falle av.

- Det er en fare for at det kan oppleves som litt for langsomt og kjedelig. Det er jo noen strekninger som ikke er så veldig spennende, sier Kjærnes.

Han mener blant annet den fire timer lange turen over Vestfjorden blant annet kan by på utfordringer.

- Da er det jo lang tid der du ikke ser noen ting før du nærmer deg Lofotveggen. Når folk ser på TV er de opptatt av bilder. Skal Hurtigruten få full effekt av dette er de avhengig av at det også lages innslag for hva man kan oppleve langs ruten.

Følge E24 Media på Twitter

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå