Stein Schjærven er død

Mannen bak Elkjøp-strategien fra 1972 har gått bort.

<p><b>REKLAMEHISTORIE:</b> Stein Schjærven etablerte Schjærven reklamebyrå i Oslo i 1962. Schjærven døde tirsdag denne uken.  <br/></p>

REKLAMEHISTORIE: Stein Schjærven etablerte Schjærven reklamebyrå i Oslo i 1962. Schjærven døde tirsdag denne uken.  

Grunnleggeren av Schjærven reklamebyrå, Stein Schjærven, døde tirsdag etter lengre tids sykdom. Han ble 78 år gammel.

Schjærven var en av nestorene innen norsk reklame og byrået han startet i 1962 er vokst til et av de største i Norge.

Han startet sin karriere i reklamebransjen i 1958. Og han var i mange år også engasjert i Reklamebyråforeningen (nå Kreativt Forum). Han har arbeidet for en rekke av de største annonsørene i Norge, og ble belønnet med Gullblyanten i 1973.

I en pressemelding fra Schjærven reklamebyrå heter det at «et særskilt kjennetegn med kundeforholdene i Schjærven reklamebyrå er at de varer gjennom mange år. Dette skyldes ikke minst Stein Schjærvens betydelige vilje og evne til å holde fast i en målrettet strategi sammen med kundene.»

Et eksempel på dette skal være Schjærvens bidrag til strategien for markedsføringen av Elkjøp tilbake i 1972. Elektronikkgiganten er fortsatt kunde hos byrået.

Schjærven reklamebyrå er i dag fortsatt et familieeid selskap og har siden Stein Schjærven trakk seg tilbake i 2004 vært ledet av hans sønn, Ståle Schjærven.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå