Slottet: - Har ikke avgjort reaksjon mot Se og Hør

Kongefamilien ønsker kritisk journalistikk om monarkiet i Norge velkommen, men har sett seg lei på at Se og Hør misbruker åpenheten til å publisere privatlivet deres.

<p><b>UT MOT SE OG HØR:</b> Kongefamilien, her ved dronning Sonja, kronprins Haakon, kronprinsesse Mette Marit, prinsesse Ingrid Alexandra, prins Sverre Magnus og prinsesse Kristine Bernadotte (nr. to f.h.) på vei til Holmenkollen kapell, har gått kraftig ut mot Se og Hør.</p>

UT MOT SE OG HØR: Kongefamilien, her ved dronning Sonja, kronprins Haakon, kronprinsesse Mette Marit, prinsesse Ingrid Alexandra, prins Sverre Magnus og prinsesse Kristine Bernadotte (nr. to f.h.) på vei til Holmenkollen kapell, har gått kraftig ut mot Se og Hør.

Lørdag gikk Slottet offentlig ut med sin frustrasjon over ukebladet. Feil faktagjengivelse av kongefamiliens pengebruk, oppslag på over 30 sider fra en reise til St. Barts i Karibia og et omfattende oppslag i forbindelse med en annen sydentur er blant tingene det reageres på.

De kongelige har også reagert på at Se og Hør flere ganger har sitert andre medier som har intervjuet deler av kongefamilien, og deretter publisert dette under merkelappen «Eksklusivt i Se og Hør».

Avviser kritikken

Kommunikasjonssjef Marianne Hagen sier at Slottet vurderer både å klage Se og Hør inn for Pressens Faglige Utvalg (PFU) og en eventuell rettsforfølgelse. Hun vil ikke si om det er trukket noen konklusjon.

– Det vi har gjort nå, er å si fra om at vi mener en grense er trådt over, noe den er ettertrykkelig i denne saken, sier Hagen til NTB.

Se og Hørs redaktør Ellen Arnstad avviser Slottets kritikk. Til VG lørdag sa hun at bladets dekning av kongehuset er innenfor gjeldende presseetiske normer, og at de har opptrådt i tråd med god presseskikk.

Reagerer på omfanget

Marianne Hagen sier at kongehuset er positiv til at det skal være mediedekning av kongefamiliens gjøren og laden og ønsker velkommen kritisk journalistikk om monarkiet og hoffets økonomi. Det de reagerer på er omfanget av Se og Hørs oppslag.

– Når bladet på kort tid presenterer 60 sider med bilder av kongefamilien i badetøy, går det langt utover pressens samfunnsoppdrag, sier Marianne Hagen.

Misforhold

Hun forklarer at av de 60 sidene med badebilder, hvor også barna er fotografert, er det bare fire sider som er viet en kritisk artikkel knyttet til kongefamiliens pengebruk. Der mener Slottet i tillegg at bladet har fått tak i helt feil tall.

– Det er et betydelig misforhold mellom nyhetsinnholdet og omfanget av presentasjonen av sakene, fortsetter hun.

Slottet vil ikke delta i den løpende debatten som har oppstått i kjølvannet av oppslaget i VG lørdag. Kronprinsesse Mette-Marit fikk spørsmål om saken da hun søndag var i Alta i anledning vigslingen av Nordlyskatedralen, men hun ønsket ikke å si noe.

Redaktør Ellen Arnstad i Se og Hør var søndag ikke tilgjengelig for spørsmål. Hennes ektemann, Stein Støa, viser derimot til hennes redegjørelse i VG lørdag hvor hun svarer på Slottets anførsler.

Les også:

På forsiden nå