McDonald's' Twitter-kampanje gikk galt

I et forsøk på å få kundene til å dele sine beste McDonald's-øyeblikk lanserte hamburgerkjeden en Twitterkampanje - det ble McFail.

TWITTER-BOM: McDonald's feilslåtte kampanje på Twitter.
TWITTER-BOM: McDonald's feilslåtte kampanje på Twitter.

Under hashtagen McDStories skulle McDonald's kunder dele sine beste opplevelser fra restaurantene.

Det gikk selvsagt fryktelig galt, for ikke lenge etter delte kundene helt feil øyeblikk:

** Blant annet skrev @JKingArt at han gikk ned rundt 22 kilo etter at han sluttet å jobbe for hamburgerkjeden, og dermed også ga seg med å spise maten derfra.

** Ifølge tvitreren @capnmarrrk fant han angivelig en fingernegl i sin Big Mac-burger.

Og slik fortsatte det helt til hamburgerkjeden stengte ned samtaleemnet, skriver Business Insider.

- Gikk ikke som planlagt

For det var i forbindelse med at hamburgerkjeden lanserte en kampanje med hashtagen MeetTheFarmers de også lanserte McDStories, som tvitrerne kastet seg over og delte historier, flesteparten av de trolig usanne.

MeetTheFarmers var ment for å fokusere på selskapets garanti for bruk av ferske produkter.

McDonald's selv har kommentert den feilslåtte kampanjen:

«Forrige torsdag planla vi å bruke to forskjellig hashtags under en promotert trend - #meetthefarmer og #mcdstories», skriver McDonald's sjef for sosialemedier, Rick Wion.

«Mens #meetthefarmers ble brukt under store deler av dagen og på en suksessfull måte skapte bevissthet rundt våre leverandørers historie, gikk ikke #mcdstories som planlagt. Vi tok derfor ned #mcdstories og den var ute i mindre enn to timer».

Ifølge sjefen for sosiale medier ble McDonald's nevnt 72.788 ganger på mikrobloggsamfunnet forrige torsdag, bare to prosent besto av #mcdstories.

På forsiden nå