- Det handler om millioner i statsstøtte

At flere kjemper om å kjøpe regionaviser som sliter, skyldes millioner i pressestøtte, mener analytikere.

<p>ATTRAKTIV STØTTE: Medierådgiver Lasse Gimnes er enige med Argo-analytiker Henrik Schultz i at pressestøtten er en faktor når flere nå kjemper om å få kjøpe Rogalands Avis og Bergensavisen.</p><p> </p>

ATTRAKTIV STØTTE: Medierådgiver Lasse Gimnes er enige med Argo-analytiker Henrik Schultz i at pressestøtten er en faktor når flere nå kjemper om å få kjøpe Rogalands Avis og Bergensavisen.

 

Til tross for at Rogalands Avis og Bergensavisen er i krise ønsker flere konkurrenter en sammenslåelse. Årsaken er statsstøtten avisene mottar, hevder analytikere.

Rogalands Avis og Bergensavisen har i en lengre periode slitt med opplagstall og sviktende inntekter. I juni i år ble det kjent at BA skal kutte mellom 12 og 14 stillinger.

Situasjonen er alvorlig også for RA. Ifølge Journalisten.no jobber A-pressen og den lokale ledelsen med ulike modeller for å redde avisen fra videre nedbygging og eventuell nedleggelse.

Flere beilere

Dette er ingen hindring for at både Mentor Medier/Dagsavisen og Berner Medier/Dagbladet ønsker å slå seg sammen med byavisene.

Onsdag kunne VG gjøre det kjent at ikke bare Dagbladet, men også Dagsavisen er interessert.

– Disse avisene mottar mye pressestøtte, og dermed blir de attraktive. Det er ingen tvil om at de gjør dette for å bedre sin egen økonomi, sier Henrik Schultz, sjef for nordisk medieaksjeanalyse i Argo Securities.

Medieekspert Lasse Gimnes støtter argumentet, men mener samtidig at der kan være farefullt å stole for mye på bevilgende myndigheter på lang sikt.

Den som sikrer seg eierskapet, hvis A-pressen selger, får eierskap i to kriserammede aviser. Samtidig kontroll over nærmere 45 millioner i offentlige pressestøttekroner.

Støttemillioner

En gjennomgang VG har gjort, viser at Bergensavisen og Rogalands Avis er på henholdsvis tredje og syvende plass over Medietilsynets liste over aviser som mottok pressestøtte i form av produksjonstilskudd i 2010.

Både Gimnes og Schultz mener det også er muligheter for kostnadssynergier som trekker A-pressen og Mentor Medier til kriseavisene.

– Sannsynligheten for å selge flere aviser i tiden fremover er svært liten, og det er derfor vanskelig å få økt annonseinntektene i papiravisene.

Riktignok kan det bli en økning i nett- og mobilannonser, utdyper Gimnes.

Les flere nyheter på E24

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå