Norges nye manneblad solgte 35 000

- God journalistikk er sexy - og selger, sier redaktør Magnus S. Rønningen.
NYTT BLAD: Alfa er nå ute med sin andre utgave.
NYTT BLAD: Alfa er nå ute med sin andre utgave.

Ferske salgstall fra Bladcentralen viser at det nye mannebladet Alfa ble tatt i mot med åpne armer. Bladet, som gis ut av Aller Media, solgte 35.000 eksemplarer av første utgave.

- God journalistikk er sexy - og selger. Jeg liker å tenke at det er en del eplekjekke konkurrenter som spiser hatt til middag i dag, skriver redaktør Magnus S. Rønningen i en epost til E24.

Ifølge Rønningen har bladet vært utsolgt en rekke steder. Til E24 forteller han at Alfa har solgt flest blader i Trondheim, Oslo og Gudbrandsdalen.

Til sammenligning så har konkurrentene Mann et snittopplag på 14.000, FHM 47.000 og Vi Menn 81.000.

Spaltevinner

Det første nummeret av mannebladet kom på gaten 1.oktober og fikk ekstremt mye omtale i norske medier. Blant annet skapte en dokumentar om norske soldater i Afghanistan og en reportasje om kokain-dømte Stina Brendemo Hagen i Bolivia, massiv oppmerksomhet.

Alfa klarte i løpet av september og oktober sikre seg over 1.000 omtaler i norske papir- og nettaviser, viser en gjennomgang E24 har foretatt i tekstarkivet til Retriever. Da er ikke radio og TV inkludert. Redaktør Rønningen har selv vært omtalt nesten 200 ganger.

De norske soldatene i Afghanistan som uttalte at å krige var bedre enn sex var også blant de ti mest omtalte mediesakene i september og oktober.

Les mer: Mindre interesse for det overnaturlige

- Vi har ingen ambisjoner om at de neste utgavene vil kunne oppnå slike salgstall, men på lang sikt har vi et mål om å etablere på rundt 30.000 solgte eksemplar. Vi har ennå ikke gjort noen store markedsføringsmessige investeringer utover den oppmerksomheten journalistikken har gitt oss. Derfor er disse resultatene ekstra gledelige og svært positive, skriver Rønningen.

Ikke siden Henne

Innkjøp- og mediedirektør Christian Sørlie i mediebyrået IUM er imponert over Alfa-tallene.

- Dette er overraskende positive tall, sier han til E24.

Han mener en stor del av suksessen skyldes all omtalen som bladet har fått i norske medier.

- Jeg kan ikke huske å ha sett så mye omtale rundt en bladlansering som denne. Sist var kanskje under Henne-lanseringen for 15 år siden.

Sørlie mener også at mye av suksessen skyldes magasinets profil.

- Det er et friskt pust i en ellers kjedelig bladverden. I fortsettelsen vil alt over 30.000 solgte eksemplarer være bra, sier Sørlie.

Følg E24 på Facebook

Han tror at bladet vil tjene penger med et salg i det området.

- Du må først ha leserne før du har annonsørene, understreker han.

Les E24s anmeldelse av det første bladet: 44 pupper og Alfa-krøll

Fem på gaten om Alfa og kjøpslyst from E24 on Vimeo.

Les flere nyheter på E24 Media

På forsiden nå