NRK-konkurranse ga salgssuksess

Reklamebyrået til Kaizers Orchestra sikret bandet gratis markedsføring på NRK. Nå får byrået skryt i reklamebransjen.
I FOKUS: Kaizers Orchestra nye single "Hjerteknuser" var utgangspunktet for konkurransen på NRK. Konkurransen ble markedsført med egne radiospotter på statskanalen.
I FOKUS: Kaizers Orchestra nye single "Hjerteknuser" var utgangspunktet for konkurransen på NRK. Konkurransen ble markedsført med egne radiospotter på statskanalen.

Utsolgt konsert, salgsrekord på iTunes og hyppig radiospilling – det er resultatet etter at reklamebyrået til Kaizers Orchestra fikk NRK med på å arrangere en konkurranse i forbindelse med utgivelsen av bandets siste singel "Hjerteknuser".

Urørt på NRK P3 arrangerte i desember en konkurranse der band over hele landet ble oppfordret til å lage en coverversjon av en låt før den var utgitt.

Musikerne som ville prøve seg fikk tilgang til notene, og tolket deretter låten selv.

Totalt kom det inn 109 bidrag i konkurransen.

Nå har reklamebyrået som hadde ideen til konkurransen vunnet bransjeprisen Sølvtaggen (se faktaboks) for beste interaktive kampanje i desember.

Se reklamebyråets egen presentasjon av kampanjen nederst i saken.

NRK i nøkkelrolle

I beskrivelsen av prosjektet skriver reklamebyrået Anorak at kampanjen, der NRK spilte en nøkkelrolle, har gitt svært gode resultater for oppdragsgiveren Kaizers Orchestra. Kampanjen sørget for at:

  • Kaizers egen versjon av låten og de tre beste coverversjonen fikk tung radiorotasjon.
  • Antall fans på bandets nettside økte med 100 prosent i kampanjeperioden.
  • Bandets konsert i Oslo Spektrum ble utsolgt før den var annonsert andre steder enn på Facebook-siden.
  • På under to dager klatret låten "Hjerteknuser" til andreplass på den norske listen på iTunes. Bandet har aldri hatt en bedre lansering på iTunes.

Ville engasjere fansen

Daglig leder Anders Gudmundstuen i reklamebyrået Anorak er veldig fornøyd med resultatet.

Han sier målet med kampanjen var å bygge sterkere bånd mellom Kaizers Orchestra og fansen.

- Utfordringen vår i denne jobben var at ulovlig nedlasting er blitt et kjempeproblem for band og artister. Vi mente derfor det var viktig og riktig å engasjere fansen.

- Gir engasjerte fans bedre salg og mindre ulovlig nedlasting?

- Salg ligger alltid i bakgrunnen, men dette handlet først og fremst om å knytte sterke bånd. Vi tror jo at desto mer fansen involverer seg, desto større er sjansen for at de drar på konserter.

Gudmundstuen sier samarbeidet med NRK var avgjørende for effekten av kampanjen.

- Det var kjempeviktig, og det som gjorde at vi nådde ut til så mange over en relativt kort periode. Skulle vi gjort dette uten NRK kunne det tatt veldig lang tid før vi hadde nådd like mange gjennom sosiale medier.

Redaksjonell vurdering

Musikksjef i, P3 Mats Borch Bugge, mener NRKs rolle i kampanjen er udramatisk. Han sier valget om å bli med på å arrangere konkurransen ble tatt ut fra en redaksjonell vurdering.

- Vi hadde kontakt med managmentet til Kaizers, og vi tenkte umiddelbart at vi kunne knytte det opp mot Urørt. Prosjektet var veldig i tråd med ønsket om å bruke etablerte band til å løfte nye norske band, sier Borch Bugge.

Han mener Kaizers Orchestra passet spesielt bra siden bandet er svært populært blant P3s lyttere.

- Kaizers må vel kunne beskrives som et kjerneband for P3, og det var naturlig for oss å samarbeide med dem.

- Var det problematisk at konkurransen ble lagt opp like i forkant av en lansering fra bandet?

- Når vi vurder det redaksjonelle innholdet, så gjør vi det uten å skue til andre parters markedsplaner. I dette tilfellet passet det oss bedre å ha oppstarten tidligere enn deres planlagte lansering. Og det endte vel med at de flyttet på sin markedsplan., sier Borch Bugge.

Gjentar gjerne

Ifølge musikksjefen ga konkurransen mersmak.

- Hvis låta og bandet er bra nok, så er vi villige til å gjøre det igjen. I dette tilfellet fikk vi høre låten før vi satte i gang, og vi skjønte at dette ville slå veldig bredt an.

Nedenfor kan du se reklamebyråets egen presentasjon av kampanjen.

På forsiden nå