NRK-omdømme får lisensknekk

En lisensregning med ti dagers betalingsfrist utsendt midt i sommerferien svekket NRKs omdømme kraftig.
<b>TØFFE:</b> Gro Blekastad Almås og Einar Lunde skal grille sine intervjuobjekter enda hardere fremover.
TØFFE: Gro Blekastad Almås og Einar Lunde skal grille sine intervjuobjekter enda hardere fremover.

NRKs utsending av lisensregninger midt i fellesferien med ti dagers betalingsfrist var svært upopulært, viser en omdømmemåling statskanalen har startet med.

- Vi sendte giroene som normalt, men i og med at dette falt sammen med ferien for mange, så ble tidsfristen oppfattet som for knapp. Vi registrerer at dette ikke var noe "boost" for omdømmet vårt, så dette vil vi justere på til neste gang, sier NRKs finansdirektør Tore Olaf Rimmereid til Dagens Næringsliv.

Les også: Unødvendig Giske-inngripen

Klar knekk

Til tross for at innbetalingsfristen for NRK-lisens var midt i sommerferien, har de aller fleste rukket fristen.

NRK begynte i mai en omdømmemåling gjennom spørreundersøkelsesselskapet Zapera, og følger utviklingen nøye.

NRKs omdømmestatistikk viser en klar nedgang i perioden da lisensbråket raste i media som verst. Særlig folks opplevelse av å "få valuta for pengene" skilte seg negativt ut i undersøkelsen mens debatten raste som verst.

En forside i Dagbladet viet lisenssaken sendte omdømmet ned til sitt laveste nivå siden målingene begynte.

Les også: Skal finne lisens-snylterne

Reddet av OL

Imidlertid har inntrykket tatt seg opp igjen etter at NRK startet sine OL-sendinger fra Beijing.

Medieanalytiker Hilde Thoresen tror målingen kan brukes som en temperaturmålinger, men at kortsiktige svingninger ikke må tas for alvorlig.

- Flere blir kritiske til NRK i perioden når NRK krever inn lisenspengene, men målingen gir ikke uttrykk for noen varig negativ trend, sier hun til DN.

Flere nyheter på E24.

På forsiden nå