NRK tar millioner fra TV-aksjonen

Ikke alle deltar med helt gratis innsats under søndagens TV-aksjon.
STILLER OPP: Rundt 70 prosent av dem norske befolkningen bidrar til TV-aksjonen på en eller flere måter. NRK forsyner seg med millionbeløp fra bøssene. Her fra innsamlingen i 2008 til Blå Kors. Personen på bildet har ingenting med saken å gjøre.
STILLER OPP: Rundt 70 prosent av dem norske befolkningen bidrar til TV-aksjonen på en eller flere måter. NRK forsyner seg med millionbeløp fra bøssene. Her fra innsamlingen i 2008 til Blå Kors. Personen på bildet har ingenting med saken å gjøre.

Søndag er det TV-aksjon for Flyktninghjelpen.

Rundt 70 prosent av den norske befolkningen bidrar frivillig, enten ved at de gir eller deltar som bøssebærer. Også det norske næringslivet bidrar sterkt.

Hele 7.000 mennesker over hele landet jobber frivillig for å gjennomføre TV-aksjonen i sitt nærområde.

Men det er ikke alle som stiller opp frivillig.

Skal ha lønn

Lisensfinansierte NRK krever betalt for å sende TV-aksjonen.

Nesten tre millioner kroner skal statskanalen ha for å gjennomføre sendingen.

- Pengene går til å dekke de faktiske kostnadene vi har med å sende programmet, forteller kommunikasjonsdirektør i NRK, Sigurd Sandvin, til E24.

Han forteller at også alle NRK-ansatte som bidrar til sendingen får lønn.

- Aksjonen koster oss rundt åtte millioner kroner.

Tidligere år har NRK også fått betalt for lønn til de ansatte, men etter massive protester valgte kanalen å dekke lønnen til de ansatte selv.

- De fleste stiller opp gratis

Flyktninghjelpen forteller at de fleste bidragsytere stiller opp gratis.

- Hvor mye nødhjelp får en for 2,9 millioner ?

- Det vil være veldig avhengig av hvilket land eller type prosjekt man snakker om, sier samfunns- og informasjonssjef i Flyktninghjelpen, Rolf A. Vestvik, til E24

- Et slikt enkeltbeløp ville nok blitt benyttet til et spesielt prosjekt hvor flere elementer ville blitt sett i sammenheng, kommenterer han.

Vestvik forteller at det er forskjell på om Flyktningehjelpen kan handle inn varer lokalt, eller om man må bringe varene inn i konfliktområdet, noe som ofte er dyrt grunnet transport, toll og andre utgifter.

- Derfor forsøker vi alltid å handle inn så mye som mulig lokalt, svarer han.

Kunne kjøpt 5.400 nødhjelpspakker

- Men noen konkrete priseksempler har vi. For eksempel koster en nødhjelpspakke til en familie på syv personer i Pakistan 540 kroner. Den inneholder kokeutstyr, sanitærartikler, tepper og annet, sier Vestvik.

Med andre ord kunne NRKs regning til Flyktninghjelpen finansiert nesten 5.400 nødhjelpspakker.

Vestvik er uansett fornøyd med at årets regning er lavere.

- Vi betaler 2,9 millioner kroner til NRK. Dette er rundt fem millioner kroner mindre enn i fjor.

- Billig TV-aksjon

I alt har Flyktninghjelpen et budsjett på rundt 35 millioner kroner.

Dette tilsvarer i hovedsak det regjeringen gir til aksjonen.

Største delen av kostnadene går til menneskene bak TV-aksjonen.

Det er sekretariatet i Oslo og fylkesledere. Til sammen er det 27 årsverk tilknyttet TV-aksjonen.

- Siden regjeringens bidrag tilsvarer kostnadene ved TV-aksjonen, betyr det at hver eneste krone som samles inn går til mennesker på flukt fra krig og konflikt, forteller Vestvik i Flyktninghjelpen.

Han mener oragnisasjonen har laget en billig TV-aksjon.

- Vi bruker klart mindre enn Care gjorde under TV-aksjonen i 2009. Det at den også engasjerer så mange gjør den sånn sett til en langt billigere innsamling enn mange andre aksjoner som engasjerer langt færre.

- TV-aksjonen organiseres som egen virksomhet med et eget budsjett. Mye av de investeringene som vi gjør tar vi også sikte på at neste års aksjon skal ha nytte av, slik at de skal klare å gjøre det enda billigere til neste år.

Følg E24 på Facebook!

40 kroner hver i 2009

Regnskapet for TV-aksjonen i 2009 er nå til behandling hos Innsamlingsrådet.

I alt ble det samlet inn 192 millioner kroner. Dette tilsvarer i gjennomsnitt 40 kroner per innbygger.

- Både administrasjonssjefen og markedssjefen er borte nå, så jeg får dessverre ikke tilgang på mer informasjon, skriver kommunikasjonssjef i Care, Lise Siversten, i en e-post til E24.

Les flere nyheter på E24 Media

På forsiden nå