Slik blir DnBs nye logo

Arkitektkontoret Snøhetta har designet storbankens nye logo. Nå skal banken bruke mellom 150 og 170 millioner på å skifte drakt.

TYNNE LINJER: Kommunikasjonsdirektør Trond Bentestuen viser frem den nye logoen. Selve logoen kostet mellom 13 og 17 millioner kroner.
TYNNE LINJER: Kommunikasjonsdirektør Trond Bentestuen viser frem den nye logoen. Selve logoen kostet mellom 13 og 17 millioner kroner.

I november bytter DnB Nor navn til kun DNB. Onsdag viser selskapet for første gang frem hvordan den nye logoen blir.

Logoen er designet av arkitektkontoret Snøhetta til en prislapp på mellom 13 og 17 millioner kroner, ifølge Dagens Næringsliv.

Hva synes du om logoen? Si din mening i debattfeltet nederst i saken.

I løpet av høsten skal over 200 bankfilialer samt en rekke kontorer kles inn i ny DNB-drakt.

Kutter i navnet

Ledelsen i DnB Nor-konsernet vedtok i fjor å samle og forenkle selskapets merkevare. Navnet skulle kuttes i to, og Postbanken og Vital Forsikring skulle legges inn under det nye navnet.

- Vi har sett på hele merkevarestrukturen vår, og det er veldig mange forskjellige merkevarer. Vi har veldig sterk tro på å samle all kraften vår i én merkevare, sa DnB Nors informasjonsdirektør Thomas Midteide til E24 da endringene ble kjent.

150 til 170 millioner

Nå er designene til det nye merkenavnet klart, og ifølge Dagens Næringsliv, regner banken med å bruke mellom 150 og 170 millioner kroner på klesskiftet.

- Når digitale rammeverk, visittkort og skilter på over 200 filialer landet rundt skal skiftes ut, ruller kronene raskt, sier kommunikasjonsdirektør Trond Bentestuen til avisen.

Han mener likevel at besparelsene vil bli langt større siden selskapet nå kun har en merkevare å markedsføre.

Ifølge Bentestuen er målet med den nye logoen å fremheve bankens norske tilhørlighet.

Reagerer på prisen

På bankens Facebook-side er det allerede flere som reagerer på prislappen.

- Logobytte er dyrt. Kunne gjerne sluppet å være med på å betale en ny runde med det der. Håper dere er ferdige med sånt snart, skriver en kunde.

Og banken ansvarlige for sosiale medier, Nina Hareide-Larsen svarer:

- Bra at dere er engasjert i oss. DnB NOR består i dag av mange ulike merkevarer og navn, som blant annet Postbanken og Vital er eksempler på. Når vi samler hele konsernet under ett navn til høsten, nemlig DNB, betyr det også at vi slutter å drive de andre merkevarene. Totalt sett blir nok dette egentlig en gladsak for dem som er opptatt av økonomi.

Følg E24 Media på Twitter

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå