Reklameguru Martin Sorrell går på dagen

Kongen av reklamebransjen, WPP-sjef Martin Sorrell, går av med umiddelbar virkning.


<p><b>GÅR AV:</b> Martin Sorrell har vært i hardt vær etter at det ble innledet en granskning mot ham av selskapet han har vært sjef for i over 30 år.</p>

GÅR AV: Martin Sorrell har vært i hardt vær etter at det ble innledet en granskning mot ham av selskapet han har vært sjef for i over 30 år.

Etter over tre tiår som leder for verdens største reklamebyrå er det slutt for WPP-sjef Martin Sorrell (73). Han går av etter at en uavhengig granskning igangsatt av WPP, der Sorrell er mistenkt for å ha misbrukt selskapets midler, er konkludert, melder flere medier.

Hva er granskningen har konkludert med, er uklart og vil forbli konfidensielt, men ifølge en melding fra selskapet har det ikke handlet om summer som er vesentlige for selskapet, skriver New York Times.

Sorrells avgang håndteres som om at han avgår med pensjon, og han vil beholde sine aksjer i WPP.

I en uttalelse sier Martin Sorrell at det er trist å forlate selskapet.

– Det har vært en lidenskap, et midtpunkt og en kilde for energi for så lenge. Likevel ser jeg det nå som best for selskapet at jeg trekker meg, ifølge Reuters.

Samtidig sier en kilde nær Sorrell sier til nyhetsbyrået at Sorrell ikke har vært fornøyd med hvordan granskningen har vært gjennomført.

Styreleder Roberto Quarta vil ta over ledelsen frem til en ny konsernsjef er på plass, skriver Wall Street Journal (krever abonnement).

Bygget fra bunnen

Martin Sorrell overtok WPP, Wire and Plastic Products, i 1986, da selskapet var en produsent av handlekurver.

Over 30 år etter, i 2017, ble 72-åringen av CNBC omtalt som «trolig den viktigste reklamedirektøren i verden». To av tre selskaper på Fortune Global 500-lista er nå klienter av WPP.

I CNBC-podcasten Fortt Knox fortalte Sorrell i fjor at han som 40 år gammel finansdirektør i det som da var oppstartsbedriften Saatchi & Saatchi, bestemte seg for å bygge sitt eget selskap.

– Jeg tenkte at det kunne være godt å prøve seg. Jeg hadde tjent litt penger, og lånte 250.000 pund (tilsvarende rundt 2,4 millioner kroner etter dagens kurs). 40 i de dager var en ganske kritisk alder, i og med at du begynner å jobbe når du er 20 og avslutter når du er 60. Nå er jeg 72 og holder fortsatt på.

«Mad Men»

Til The Guardian har Sorrell sagt at reklamebransjen på 80-tallet var preget av å være en «gutteklubb». I tillegg, sa Sorrell, var bransjen høyst fragmentert og åpen for flere oppkjøp og sammenslåinger.

– Det var få hindringer mot å entre bransjen. Jeg mener, du trengte bare en pult og en telefon. Du kunne sjekke inn på et hotell og starte et reklamebyrå fra rommet, som du ser i «Mad Men», sa Sorrell, med en referanse til TV-serien mange tenker på når de hører navnet Martin Sorrell.

For oppbyggingen av WPP har ikke blitt gjort med silkehansker hele veien, skriver CNBC.

Under et såkalt fiendtlig oppkjøp (hostile takeover) av Ogilvy & Mathers, ble han av David Ogilvy omtalt som en «ugudelig liten dritt». Ogilvy endret imidlertid mening og begynte senere å jobbe for WPP.

Ifølge The Guardian sa den tidligere sjefen for mediagruppen Tempus, Chris Ingram, at han «heller ville slikke gulvet på et slakteri» enn å jobbe for Sorrell.

– Det er personlig

Blant selskapene som etter hvert ble samlet under WPP-paraplyen finner man reklamenettverkene J Walter Thompson, Grey og Young & Rubicam, samt PR-firmaene Holl & Knowlton og Burson-Marsteller.

– Vi har gjort det som eufemisk kalles fiendtlige situasjoner. Det er veldig interessant. Var det Jimmy Goldsmith (avdød finansmann) som sa at det ikke er noe som heter fiendtlig oppkjøp? Det er egentlig ikke det. Det er fiendtlig mot én person, og det er direktøren av målselskapet. Det er ikke fiendtlig mot aksjonærene, klientene eller de som jobber der, så det blir mer personlig i så måte, sa Sorrell til The Guardian i 2010.

Sorrell, som ble slått til ridder i 2000, gikk fra å tjene 48 millioner pund i 2016 til rundt 15 millioner pund i 2017 som følge av de økonomiske utfordringene selskapet står overfor, ifølge The Times. Lønnskuttet i norske kroner tilsvarer å gå fra 530 millioner til 165 millioner.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

På forsiden nå