Spår superlokale nettaviser

Det vil komme mange flere superlokale mikroaviser på nett.
<b>PÅ NETT:</b> Også lokalavisene kommer til å gjøre sitt inntog på nett, tror medieekspert.
PÅ NETT: Også lokalavisene kommer til å gjøre sitt inntog på nett, tror medieekspert.

Det tror professor i medievitenskap, Eli Skogerbø, ved Universitetet i Oslo.

- En av grunnene til det er at distribusjonsleddet er så dyrt for norske lokalviser. En annen grunn er at lokale nyheter ikke kommer fram i medier som dekker større områder, samtidig som folk liker å lese om sitt eget miljø, sier Eli Skogerbø til VG.

Hun har i en årrekke forsket på utviklingen i norske lokalaviser. Hun mener at lokalnyhetenes fordel er at de er lokale og mediene som produserer dem sjelden har mye konkurranse på sitt unike innhold.

Nytt fra poststedet

- Men det gjenstår å se hvor populære de blir. De konkurrer om tid og oppmerksomhet med alle andre medier, fritidssysler og gjøremål, sier Skogerbø.

Flere større regions- og lokalaviser, satser også superlokalt. En av dem er Budstikka, som har hovednedslagsfelt i Asker og Bærum, men som på sine sider også har en seksjon som heter "nyheter fra ditt poststed"

- Vi ser at dette er godt stoff, men har behov for å gjøre det enda mer lokalt og nært, sier utviklingsredaktør Dag Otter Johansen til VG.

Mikroavis

YouGov har gjort en undersøkelse for Veidekke hvor så mange som én av tre kunne tenke seg å få nyhetene helt ned på nabolagsnivå. I forbindelse med salg av et nytt stort boligprosjekt på Rodeløkka i Oslo, har entreprenøren startet en mikroavis, Rodenytt.no, med små og store nyheter om dagliglivet i 10–12 Oslogater rundt det nye boligprosjektet. Veidekke har knyttet til seg lokale bidragsytere og har forhåpninger om at siden skal fortsette å eksistere også etter at boligprosjektet er ferdig solgt.

- Det er ildsjelene som driver disse minste mediene og det kommer til å bli startet mange. Men det gjør dem også sårbare, ildsjeler er som regel engasjert i mange ting, sier Skogerbø.

Geir Engen, fagsjef for digitale medier i Mediebedriftenes Landsforening har vanskelig å se for seg at det er mulig å få økonomi i så små lokale medier.

- Selv med én person ansatt i en slik nyhetsorganisasjon, tror jeg ikke det er mulig å få forsvarlig drift ut av det, sier Geir Engen.

Les flere medienyheter på E24 Media

På forsiden nå