- Navneskifte vil koste 3,6 mrd.

Å skifte ut Statoil-navnet med et nytt vil koste 3,6 milliarder kroner, hevder merkevareekspert.

- Jeg har beregnet kostnadene for å bytte navn på Statoil til å ligge mellom 2,7 til 3,6 milliarder kroner, sier merkevareekspert Christian Sinding i Brand Consulting til Dagens Næringsliv.

Dette vil i følge Sinding inkludere alt fra rebranding av alle synlige steder hvor logo og navn dukker opp, til massekommunikasjon eksternt, juridisk beskyttelse i en rekke land samt intern kommunikasjon.

Han er ikke i tvil om hva som hadde skjedd hvis statsminister Jens Stoltenberg hadde fått verdiberegnet merkevaren Statoil

OSE
STL
.

- Konklusjonen ville vært klar. De hadde beholdt Statoil-navnet, sier Sinding.

Les flere nyheter på E24.

Merkeverdi

Christian Sinding har de siste 12 årene samarbeidet med konsulentselskapet Interbrand, som i tillegg til å være et av verdens ledende konsulentfirmaer innen merkevarebygging, årlig beregner en oversikt over verdien av verdens 100 mest kjente merkenavn, i samarbeid med magasinet BusinessWeek.

I følge Sinding er Statoils merkeverdi en viktig faktor å ta hensyn til ved et navnebytte.

- Det handler om to ting. En ting er kostnadene ved å bytte navn, men kanskje viktigere er verdien av merkevaren Statoil, sier han til DN.

Merkevareverdien kan defineres som hvor mye mer ekstra et selskap er verd fordi det eier en verdifull merkevare. I følge Sinding har denne betydelig verdi for Statoil:

- Jeg tror den ligger mellom 2,5 og fem milliarder kroner, sier Sinding

På forsiden nå