- Tabbe av The Times

Sakene på VG Netts forside skal fortsette å være gratis, sier VG-sjef Torry Pedersen.

			TABBE: - Det var en tabbe av The Times å flytte en analog betalingsmodell over på et digitalt medium, sier Torry Pedersen.
TABBE: - Det var en tabbe av The Times å flytte en analog betalingsmodell over på et digitalt medium, sier Torry Pedersen.

- Det var en tabbe av The Times å flytte en analog betalingsmodell over på et digitalt medium, sier Torry Pedersen, administrerende direktør i VG.

Alle betaler det samme for å lese en papiravis, men alle leser ikke det samme i avisen. Ifølge Pedersen bør nettaviser forsøke å utnytte dette ved å tilby ulike leseropplevelser til ulike lesere.

I stedet sperret britiske The Times hele sin nettavis bak en betalingsmur. Enten du leser én artikkel eller hver eneste, må du registrere deg og betale omtrent ti kroner per døgn for å komme forbi nettavisens forside.

20 dager senere har The Times mistet mange lesere - kanskje så mange som 90 prosent.

Les også: The Times mister 2 av 3 lesere på å ta betalt

- Liten tro på mur

- Det er tidlig å trekke konklusjoner, men jeg har liten tro på betalingsmur. Det er nødvendig med en mer raffinert modell, sier Pedersen.

Han understreker at aviser som tar betalt for nyhetssaker, som Wall Street Journal og Financial Times, er spesialtilfeller som henvender seg til et spesielt publikum. Mer generelle aviser må eksperimentere med andre måter å skaffe seg inntekter på.

VG tar for eksempel betalt for VG Netts Vektklubb.no. I dag arbeider VG med å finne en ny klubbplattform, slik at det skal bli enklere å ta betalt for redaksjonelt innhold på vg.no.

Generelle nyheter skal fortsatt være gratis, ifølge Pedersen:

- Vi har ingen planer om betalingsmur nå. Sakene på forsiden vil fortsette å være gratis, sier Pedersen.

Enkle, men kompliserte systemer

Han har noe mer tro på modellen som The New York Times sannsynligvis kommer til å ta i bruk: Leseren får et visst antall artikler i måneden gratis. Leser du mer enn det, betaler du. Dermed tar avisen i bruk betalingsviljen til de lojale leserne:

- Lojalitet er vesentlig. Det har vært alt for mye snakk om å telle unike brukere av nettsider. De som stadig kommer tilbake, de lojale, er viktige, sier Pedersen.

Han mener nettaviser må utvikle kompliserte modeller for å skaffe seg inntektskilder. Men selv om systemet bak bør være komplisert, må det se enkelt ut for leseren:

- Det må være verdens enkleste ting å betale for det innholdet du selv vil ha, sier Pedersen.

E24 er eid av VG.

På forsiden nå