The Times mister 2 av 3 lesere på å ta betalt

Få har betalt for å fortsette å lese den britiske nettavisen The Times etter at den sluttet å være gratis 2. juli.

Fra 2. juli 2010 har lesere måttet betale for å åpne nyhetsartikler på nettsiden til den britiske avisen The Times. Nettavisen har nå mistet to tredjedeler av sine lesere, skriver konkurrenten The Guardian - som fortsatt er gratis.

Registrering førte til lesersvikt

Avisen introduserte først obligatorisk, gratis registrering på nett. Da gikk markedsandelen ned 2,67 prosent på en uke, ifølge Experian Hitwise, et selskap som blant annet måler firmaers netttrafikk.

Nå som registreringen i tillegg koster penger, melder Experian Hitwise at antall lesere har sunket 66 prosent i forhold til før 2. juli.

Noen uoffisielle tall er lavere. 150.000 lesere registrerte seg gratis, og 15.000 er nå registrerte, betalende lesere på nett. Det skriver Dan Sabbagh, tidligere mediekommentator for The Times.

Om tallene stemmer, betyr det at 12 prosent av The Times' lesere registerte seg. Ti prosent av de registrerte valgte å betale, skriver Paid Content.

Ifølge Experian Hitwise falt de fleste av leserne fra i ukene like før de måtte betale, i perioden med gratis registrering.

Bedre enn fryktet

Tallene fra Experian Hitwise er bedre enn ryktene, og bedre enn det The Times skal ha vært forberedt på. Enkelte eksperter skal ha anslått at avisen ville miste 90 prosent av leserne.

I forkant av den nye betalingsløsningen sa John Witherow, redaktør for søndagsutgaven Sunday Times, i et radiointervju på BBC at de aller fleste av leserne - kanskje mer enn 90 prosent - vil sannsynligvis forsvinne neste måned.

Et åpningstilbud, der leseren får de første 30 dagene for 1 britisk pund, kan ha hjulpet The Times å beholde noen lesere.

Konkurrenten er gratis

- De kommer aldri til å klare å øke prisen på annonser nok til å gjøre opp for lesersvikten, sier Marco Bertozzi, Publici Groupes avdeling for digitale medier, til Financial Times.

The Times er blant de første generelle nettavisene som tar betaling. Wall Street Journal og Financial Times har hatt ulike registrerings- og betalingsløsninger i flere år. De fleste av disse kan man likevel unngå ved å søke opp artiklene via søkemotorer.

Den dagen The Times og Sunday Times begynte å ta betalt, benyttet konkurrenten The Guardian anledningen til å skryte av at de var gratis. "Some of the best things in life are free" skrev avisen i en egenannonse øverst på nettsiden.

Rupert Murdoch, som eier The Times, er nummer 4 på The Guardians liste over personer med innflytelse over britisk media. The Guardians egen redaktør, Alan Rusbridger , er nummer 38, ti plasser over Times-redaktøren James Harding.

Les også:

På forsiden nå