TV3 nekter å fjerne spillreklame

TV3 tjener store penger på å selge TV-reklame for spillselskapene.

I helgen kom det frem at selskapet Bet365 gjør alt de kan for å beholde spillavhengige kunder. Blant annet kontaktes inaktive spillere og tilbys bonuser for å starte opp igjen.

Tv-reklame for bettingsselskaper er forbudt i Norge, men kanaler som sender fra Storbritannia slipper unna de strengere norske reklamereglene. Blant annet TV3 og Viasat4 har de siste årene tjent store summer på å vise annonser for utenlandske bettingsselskaper.

- Forholder oss til regelverket

Les også: Giske vil stoppe TV3-reklamen

- Vi forholder oss til Offcom-reglene og følger og rapporterer i henhold til dette regelverket. Så lenge annonsørene følger og etterlever de til en hver tid gjeldende regler er det vanskelig for oss å rettferdiggjøre og nekte enkeltannonsører på våre kanaler. Jeg har ikke kjennskap til at den aktøren som ble omtalt i helgen, er på skjermen hos oss, sier TV3-sjef Lasse Kokvik.

Markedsføringen av spillselskapene skjer i stor grad gjennom sponsorplakater, og ikke tradisjonelle tv-filmer. Men prispresset her er stort for i det hele tatt få plass. Enn så lenge har en tv-kanal som TV3 fortsatt vært lunkne til å åpne opp for tradisjonelt reklamesalg overfor denne typen annonsører.

Flere Kampanje-nyheter

Følger debatten

TV3-sjefen sier de følger debatten om spillselskapene, men at det er vanskelig å ta stilling til hver enkelt annonsør. Kulturminister Trond Giske gjentok til NRK i helgen at han vil kontakte britiske myndigheter i et forsøk på å få stanses sendingen av reklame for spillselskap til norske tv-seere.

I sommer sa Giske at han vil bruke et ferskt EU-direktiv for å stanse spillreklamen. Direktivet som ble vedtatt i desember, legger opp til at det er mottakerlandet og ikke avsenderlandets lovverk som skal gjelde for tv-kanalene.

- Jeg tror du adresserer disse spørsmålene feil, sier TV3-sjef Lasse Kokvik til Kampanje.

Rundt 40 mill.

Kokvik bekrefter at han har redaktøransvaret for annonsene som tv-kanalen sender, men viser igjen til at kanalen utelukkende forholder seg til det britiske Offcom-regelverket, som tillater annonser for pengespill. TV3-sjefen vil ikke svare på hvor mye penger selskapet tjener på å sende reklame for spillselskaper.

- Det tror jeg du vet at du ikke får svar på. Vi opplyser ikke om enkeltbransjer eller annonsører, sier Kokvik.

Anslag Kampanje tidligere har kommet med viser at dette markedet i Norge ligger på rundt 40 millioner kroner.

- Også på Canal+

Hos Lotteritilsynet sier informasjonssjef Rune Timberlid at tilsynet har tatt problemstillingen opp med kulturdepartementet.

- Vår jobb er å hindre at utenlandske spillaktører markedsfører seg og vi har lykkes ganske godt med å få stoppet markedsføringen i en rekke kanaler som kino og utendørs. Men samtidig ser vi at norske kanaler som sender fra utlandet er fulle av reklame for dette, og vi kunne tenke oss at departmentet kunne se nærmer på denne type problemstillinger. Det er departementet som er ansvarlige for spill- og mediepolitikken. Dette er en sak som må behandles politisk, sier Timberlid.

- Er ditt inntrykk at reklametrykket fra disse aktørene er blitt større med tiden?

- Ja, og da særlig på sportsendinger er det stadig flere aktører. En aktør som Bet365, som jo har vært litt i vinden, ser vi ofte i forbindelse med Premier League-sendingene på Canal+, sier Timberlid.

På forsiden nå