- Vi gir ikke bort det vi kan selge

Nyheter på nett trenger ikke være gratis. Noen nisjeaviser trives bak betalingsmurer.

			IKKE GRATIS: - Nisjeaviser bør klare å ta betalt på nett, mener redaktøren i Reiselivsavisen, Oliver Orskaug.
IKKE GRATIS: - Nisjeaviser bør klare å ta betalt på nett, mener redaktøren i Reiselivsavisen, Oliver Orskaug.

- Vi vet vi er gode på egenproduksjon, og da kan vi ta betalt, sier Oliver Orskaug, redaktør og eneste faste redaksjonelle medarbeider i reiselivsavisen.no.

"Reiselivsavisen" er en sjeldenhet i Norge: en ren nettavis, uten papirutgave, som tar betalt direkte fra leserne. Orskaug sier han ikke har klart å finne noen andre som driver på den måten.

Britiske "The Times", eid av Rupert Murdoch, har mistet omtrent 9 av 10 lesere etter at de begynte å ta betalt på nett i juli. Det er ikke så rart, siden The Times konkurrerer med så mange andre store, generelle nyhetsaviser, sier flere analytikere.

Nisjeaviser og lokalaviser

Orskaug mener nisjeaviser og lokalaviser kan tjene på å selge redaksjonelt innhold over nettet. Ifølge Reiselivsavisen, er løsningen å ha en spesifisert målgruppe som ikke forventer å få nyheter gratis:

- Tanken om å ha nettbetaling var der fra starten. Leserne visste det hele tiden, og mange sa fra begynnelsen at de ønsket å betale så fort det var mulig. Det er vanskeligere å ta betalt hvis leserne er blitt vant til å få noe gratis. Da føler de seg snytt, sier Orskaug.

Da Reiselivsavisen satte opp betalingsmur i april, mistet de halvparten av sine unike månedlige brukere. Ifølge Orskaug har de nå tatt igjen halvparten av det tapte.

- Like før vi begynte å ta betalt, hadde vi omtrent 10.000 besøk fordelt på 4000 unike brukere i måneden. Det sank dramatisk - ned til 3500-4000 besøk. Men nyhetsbrevene gikk fortsatt ut, og flere og flere svarte at de ville betale, sier Orskaug.

Noe av nettavisen er åpen for alle, for eksempel korte saker basert på pressemeldinger. Egensaker kan bare abonnenter lese. Et gratis nyhetsbrev med linker til nye saker sendes ut hver dag til omtrent 900 abonnenter. Alle kan se titler på saker i nyhetsbrevet og på forsiden, men bare abonnenter kan klikke seg videre til alle sakene. Ca. 300 abonnerer på nettavisen.

Tjener på mur

Fiskeribladet Fiskaren, en annen nisjeavis, har tjent på å sette opp betalingsmur:

– Med stabile annonseinntekter og abonnementsinntekter som er kommet i tillegg har inntektene fra nettet økt fra 1,2 millioner kroner før lukkingen til nærmere tre millioner nå, sier redaktør Nils Torsvik til Journalisten.

Han mener flere nisjeaviser bør gjøre som Fiskaren og Reiselivsavisen:

– Aviser som er sterkt ledende i sine markeder tror jeg kan tjene på å lukke nettet. Dette gjelder ikke minst lokalaviser, siden de fleste av dem som regel har veldig liten konkurranse i sitt marked, sier Torsvik til Journalisten.

Les også: - Norge kan bli et foregangsland for nettbetaling

Gir ikke bort stoff gratis

- Jeg tror det ligger et uutnyttet potensiale i lokalaviser på nett, sier ansvarlig redaktør Tone Strugstad Qviller i Lokalavisa Sør-Østerdal.

De fleste nisjeaviser og lokalaviser på nett baserer sitt redaksjonelle innhold på egen papirutgave. I mange tilfeller vil det si at de legger ut gratis det leserne må betale for på papir.

Lokalavisa Sør-Østerdal er et unntak. Her må leserne være papirabonnenter for å ha tilgang på nettavisen. Slik har det alltid vært.

Lokalavisen feirer femårsjubileum i september og har derfor ikke opplevd en tid uten nettaviser. Likevel sier Qviller at nettavisen deres kun er et supplement til papirutgaven, både når de skal tiltrekke lesere og annonsører. Det er ingen annonser på nettforsiden.

- Vi skulle gjerne gjort mer med nettsiden, men det er et ressursspørsmål. Det er vanskelig for små lokalaviser som ikke har mulighet til å ha en egen nettredaksjon. Da blir det fort publisert dobbelt opp, slik at leserne ikke får noe ekstra av å kjøpe papirutgaven. Vi gir ikke bort det vi kan selge, sier Qviller.

Hun sammenligner sin egen avis med hovedkonkurrenten Østlendingen, som legger ut papirsaker på åpen nettside.

Qviller tror nettbetaling vil presse seg frem for større aviser også:

- Kanskje Hamar Media, konsernet vi er en del av, har vært forut for sin tid. Jeg tror ikke man tjener på å gi bort innholdet sitt hvis det er det samme som man tar betalt for på papir, sier hun.

Les også: - Tabbe av The Times

- Ikke enklere for nisjeavisene

Klassekampen er også en avis som henvender seg til en bestemt målgruppe, men redaktør Bjørgulv Braanen har ingen planer om nettbetaling.

- Det er ikke lettere for nisjeaviser å ta betalt på nett enn for store aviser. Vi driver i en slags allmenn bransje alle sammen. Dagens Næringsliv er også en nisjeavis, men det er vinklubb de tar betalt for, ikke finansnyheter, sier Braanen.

Han tror det er de store avisene som må eksperimentere på nett, ikke de små:

- Skal man leve på annonsesalg, må man ha mange lesere. Hele VG handler om å ha flest mulig lesere. For en avis som Klassekampen, som gjør det dårligere i annonsemarkedet, kan vi ikke kutte ned til en tiendedel slik The Times gjør, sier Braanen.

På klassekampen.no ligger dagens leder og noen få av de viktigste nyhetssakene. Resten må man til papirutgaven for å finne.

Nettsiden til Klassekampen er ikke der for å trekke leserne til papirutgaven eller for å tjene penger:

- Vi skal ha et minimum av tilstedeværelse på nettet. Det skal være mulig å lenke til oss, og vi er på Facebook, sier Braanen.

På forsiden nå